Wednesday, February 27, 2013

REBUNG DAN UDANG TAJAM

Assalamualaikum...
 
 Rebung yang dah siap dihiris beli sekilo RM 3 di Pasar Besar Klang. Udang tajam tu pula dibeli dengan harga RM 7 sekilo. Berbaloi dan dapat masak beberapa jenis masakan berlainan. 

Bawang putih, bawang merah, kunyit dan halia ditumbuk, cili padi diketuk kemudian tumis.
Nak tambah serai pun ok juga.
Setelah layu masukkan udang tajam yang sudah dibersihkan dan tumis lagi sehingga naik bau.
Masukkan rebung, terus tumis kacau seketika, kemudian masukkan air.
Setelah mendidih dan hampir masak rebung tu, bolehlah dimasukkan santan, api sederhana, masak seketika, tambah garam gula ajinomoto ( pilihan ) dan tutup api.
Makan dengan nasi panas, sedappp!
 
#Rebung boleh digantikan dengan nangka muda, untuk dimasak seperti kaedah di perenggan atas.


Memandangkan kulit udang tajam itu keras... jadi macam kita makan siput sedut, kemudian kupas kulit udang perlahan-lahan sebelum makan dengan rebung dan nasi. Masing-masing punya selera. Di kampung halaman, emak selalu masak lemak campur dengan ikan masin atau makanan laut. Versi yang lainnya saya campur masak dengan sotong. Diringkaskan ceritanya, masih bahan yang sama cuma rebung ini nak masak dengan seafood pun sedap, bagi saya dan suami yang merupakan penggemar seafood ini memang selalu buat macam tu...

Lain kali  pergi pasar saya nak beli rebung, saya nak beli part rebung yang paling lembut - macam daun muda... lebih power rasanya apabila dimasak sebegini.

 
 love,
monalizahrais 

No comments:

Post a Comment