Saturday, February 2, 2013

IKAN MASIN + SAMBAL BELACAN

Assalamualaikum...
 
sesekali makan ringkas memang sedap, sampai bertambah nasi dibuatnya. selain ikan masin, pucuk ubi rebus, jantung pisang, ulam ulaman pun sedap juga cicah dengan sambal belacan ni, fuh! sehingga menjilat jari kan, bukan hanya KFC saja yang membuatkan kita menjilat jari, masakan tradisional kita pun tidak kurang hebatnya.

ikan masin talang digoreng dan lawannya sambal belacan. ikan ini dibeli di pasar besar Sandakan, Sabah, bikin stok lauk setiap kali pulang semula ke Semenanjung Malaysia. belacan yang digunakan ini dipanggil belacan Papar. belacan merah, padat dengan isi udang geragau, terasa kesegarannya.
 
untuk membuat sambal belacan ini caranya ialah :
 
belacan merah dibakar sekejap di atas tungku dapur, jangan sampai berbau hangit, sekadar mengeringkan isi belacan ini supaya mudah dihancurkan.
 
cili hijau dipotong serong, terpulang kepada citarasa masing-masing sama ada hendak buang atau masak sekali bijinya. saya sertakan sekali bijinya supaya rasa sambal belacan itu menyengat.
 
bawang merah dihiris.
 
air asam jawa.
 
cara-cara memasaknya :
 
bawang merah dan cili hijau yang dipotong serong ditumis sehingga layu.
 
kemudian masukkan air asam jawa yang sudah digaul sebati terlebih dahulu dengan belacan merah yang sudah dibakar sekejap sebelumnya.
 
masukkan garam, gula, ajinomoto (pilihan)
 
masak sehingga sambal belacan tadi pekat.
 
selamat mencuba!
 
love,
monalizahrais 
 
 
 

No comments:

Post a Comment