Thursday, February 21, 2013

MEMORI ZAMAN KANAK-KANAK

Sumber : Google.


Assalamualaikum...

Buah di atas kami panggil letup-letup, selalu makan buah ni masa sekolah rendah dulu. Dalam perjalanan menuju sekolah, atau semasa bermain dengan rakan-rakan satu sekolah, mesti singgah makan buah ni. Tumbuh meliar di mana-mana di kampung kami. Tapi sekarang, setiap kali saya balik kampung saya tidak jumpa lagi buah ini. 
Hanya orang kampung yang membesar dalam suasana kampung akan kenal buah ini. 
 Saya semasa kanak-kanak dahulu seringkali tidak sabar menikmati buah ini, kalau masih hijau tu tak sabar-sabar tunggu kuning. Tumbuhan ini jenis menjalar. Rasanya manis sekiranya cukup masaknya tapi terasa masam kalau masaknya tak sempurna.
Saya terinspirasi bercerita tentang buah ini setelah melihatnya di facebook. Jadi saya pun save gambar untuk dijadikan kenangan di blog ini. Memori zaman kanak-kanak terlalu indah untuk dikenang, jangan dibuang kenangan itu walaupun setelah dewasa ini mungkin kita dan rakan-rakan schoolmate dulu tidak begitu rapat seperti dahulu.
 Paling kurang ada yang dapat diceritakan kepada anak cucu kita.




Kami menyebutnya 'lakat-lakat'. Saya sendiri pada masa itu ada koleksi sehingga sebanyak satu plastik besar. Saya dahulu di zaman kanak-kanak sangat lasak, kadang-kadang mengalahkan kanak-kanak lelaki, saya termasuk dalam kategori pembuli. Tapi mangsa buli saya pelajar lelaki, dengan perempuan seingat saya, saya tidak pernah bergaduh sesama kami. 

Ketika itu siri Gaban, Miss Komet, Ninja Turtle, Kesatria Baja Hitam dan beberapa siri lain lagi sering ditonton di kaca tv kami. Jadi, permainan 'lakat-lakat' ini merupakan antara permainan kesukaan budak-budak lelaki. Saya mengumpul 'lakat-lakat' ini kerana gemar dengan gambar-gambarnya, biasalah kan budak-budak. Berdasarkan gambar di atas... gambar-gambar superhero ini perlu diterbalikkan menggunakan 'kuasa angin' tepukan tangan kita di permukaan lantai. Semakin tinggi susunan 'lakat-lakat' ini, semakin kuat 'kuasa angin' diperlukan. Pemenang yang dapat menterbalikkan gambar superhero dalam kuantiti paling banyak akan mendapat 'lakat-lakat' lawannya.

Setiap kedai runcit pada masa itu ada menjual 'lakat-lakat' ini, berharga cuma beberapa sen kalau tak silap saya semurah 20 sen sehingga 50 sen sahaja. Ianya seperti petak-petak gambar saiz kecil tapi dicantum dalam satu lukisan yang besar. Petak-petak berbentuk segiempat tepat inilah yang dapat dicarik dan dipisahkan antara satu sama lain supaya mudah kita menyusunnya.

Sekarang saya tak pasti kalau 'lakat-lakat' ini masih ada dijual. Ditambah lagi dengan kebanjiran gajet elektronik yang pelbagai, canggih dengan permainan dalam talian... kanak-kanak sekarang kebanyakannya lebih pandai bermain game online berbanding permainan kita dahulunya. Sekarang sudah banyak permainan yang sering kita mainkan sewaktu kecil dahulu perlahan-lahan semakin pupus. Tiba-tiba saya terbayang alangkah bagusnya kalau ada muzium atau galeri kecil yang memaparkan permainan tradisional kanak-kanak, tidak terhad kepada layang-layang, congkak, police sentry dan permainan lain yang berkaitan, tetapi meliputi setiap zaman sekurang-kurangnya bermula zaman sebelum kemerdekaan sehingga sekarang. Tentunya itu memerlukan banyak kerja dan bajet. Saya pernah terbaca dalam buku teks adik-adik saya, memang ada dinyatakan permainan tradisional seperti ting-ting, congkak dan yang berkaitan. Alangkah bagusnya kewujudan muzium itu memaparkan sekali replika kanak-kanak bermain sekali dengan suasana kampung serta maklumat berkaitan turut dipaparkan di papan tanda penerangan.


love,
monalizahrais

 

 

No comments:

Post a Comment