Tuesday, May 22, 2012

PROSES KREATIF SATU

Assalamualaikum Nong, salam hari Selasa yang indah permai walaupun sedikit mendung ini. Tidaklah panas sangat kan. Biasalah tu cuaca, sentiasa berubah. Apatah lagi kita manusia. Daun-daun kering pelbagai saiz, warna dan  bentuk sering memenuhi halaman hadapan rumah kami sejak akhir-akhir ini. Angin bertiup agak kuat juga tau. Langsir kayu yang dianyam tu yang selalu Nong beli itu... macam bunyi orang memukul dinding, rumah di belakang kami tu bah, setiap kali makcik angin 'bernafas'.
 
Maka bermulalah proses kreatif saya membuat/ mengubah/ memikir hantaran adik saya itu. Macam memasak juga, bermula dengan membeli bahan mentah antaranya dulang 7 buah, bunga, riben, inti bunga, gabus, kain dan lain-lainlah. Malas pula mau sebut. Nanti saya upload juga tu di fb berkaitan proses kreatif saya ini. Cuma saya tidak bercerita dengan tulisan, lebih kepada cerita bergambar sahaja. Oh ya, tema kami pink silver. Sesuatu yang agak asing bagi saya sebenarnya, sebabnya Nong saya lebih mesra dengan warna gold, purple, merah. Warna-warna yang kuat... pada pendapat sayalah. Lain orang lainlah citarasanya kan Nong.
 
Saya dan adik saya yang pergi berbelanja, dia yang tanggung ongkosnya, saya cuma perundingnya saja, hahaha...lebih kurang tiga bulan lagi, tapi kau taulah Nong kalau saya sudah di Sabah time raya, selalu saja 'bersilat' di dapur. Naaa... nantinya sampai di Sabah tinggal pasang siap saja barang-barang hantaran itu. Mau jimat masa, maklumlah kan Nong kurang tiga minggu saja kami bercuti di Sabah untuk raya puasa nanti. Raya pertama kami sekeluarga tanpa arwah bapa... entah macam manalah situasinya nanti.
 
Di rumah pula adik beradik lelaki dan ipar saya sudah bertukang membaikpulihcantik rumah dapur. Sudah diorang membeli zink dan kayu. Sedikit sebanyak bakat arwah bapa bertukang itu turun kepada anak-anaknya. Ditambahbesarkan ruang dapur itu untuk memudahkan proses memasak semasa majlis nanti.  Tentang pelamin pula akan dbuat oleh mama dekat-dekat majlis nanti. Tambah satu bilik lagi untuk pengantin baru kita tu, sudah tentu katil tilam barunya sekali. Siapnya nanti ada enam bilik semuanya. Dua di dapur dan empat di rumah hadapan, berdekatan kawasan ruang utama/ ruang tamu.

Itu yang syioknya kalau rumah kayu dan punya kawasan tanah yang agak luas. Boleh renovation bila-bila masa, sediakan duitnya saja kan Nong.

Oh, pasal projek saya yang lagi satu... dugaan juga ni, saya cuba siapkan tapi bukan alang-alang juga cabarannya. Kena lepas yang pertama dulu, INSYAALLAH kali yang kedua semuanya sudah ok. Bilang mereka yang sudah melaluinya. Doakan ya berjalan lancar dan dipermudahkannya.

Namanya pun baru proses satu, nantilah Nong saya akan sambung lagi cerita tentang ini. Untuk proses kreatif dua. Bah, kirim salam sama family kita di sana ya...


 
 
 
 
 

No comments:

Post a Comment