Thursday, May 24, 2012

NOMBOR

Genap tujuh tahun sebaik sahaja memasuki bulan Jun tahun ini. Maknanya juga selama itulah saya mengenali suami saya. Hanya selepas tiga tahun perkenalan barulah kami berkahwin. Nak kata  bercinta tu... cinta jarak jauh jugalah sesekali berjumpa. Jarang bersms, setakat cakap dalam telefon pun cakap macam biasa saja. Tak larat nak berjiwang macam yang selalu kita lihat anak-anak muda yang lainnya bercinta. Mungkin faktor jarak umur suami saya beza lapan tahun lebih tua berbanding saya sendiri.
 
Waktu nikah kahwin pun saya berumur 20-an dan dia sudah memasuki usia 30-an.
 
Nombor 016 xxxxxxx itu suami saya belikan sekali dengan nombor dia, pada tahun 2005. Lama juga ya, tanpa sedar peralihan masa macam cepat saja. Selalu sangat orang bercakap seperti itu kan. Termasuklah saya sendiri. Tapi nombor yang suami saya beli sekali dengan nombor saya itu sudah banyak kali tukar, sebabnya kadang-kadang banyak gangguan dari orang yang tidak dikenali dan handset kena curi.
 
Saya sendiri pun pernah mengalami situasi diganggu oleh orang yang tidak dikenali malah yang dikenal pun ya juga, cumanya saya tutup handset untuk beberapa bulan kemudian barulah saya buka semula nombor itu.
 
Teringat saya dengan nombor telefon adik sendiri. Dia membeli special offer untuk pelajar, setiap kali dia reload kredit... semakin panjang tarikh luput penggunaannya sampai ke tahun 2020. Memang best! Masuk kredit RM10 sahaja tidak perlu risau tentang due date. 
 
Kenyang, tadi makan sederhana sahaja setakat sayur campur dengan telur. Lauk ada, ikan tongkol yang sudah disiang dan diperap dengan kunyit dan garam sedia untuk digoreng, tapi masih diperap juga di peti ais. Tidak teringin pula hendak menggorengnya. Membuka peti ais tadi saya tersenyum sendiri, lebih banyak stok sayur berbanding lauk. Lauk tetap ada sebabnya suami saya sudah terbiasa/terdidik oleh keluarganya lauk mesti ada, tiada sayur ok lagi tapi jangan tiada lauk sekurang-kurangnya ikan. Sebelum ini saya pernah menulis di entry saya yang terdahulu, akan ada masanya saya berasa jemu makan lauk sahaja dan saya akan mencari sayur untuk dimakan.
 
Semalam pun, sebelum memasuki waktu Maghrib... saya goreng nasi campur dengan fish cake yang dipotong halus. Tidak lama kemudian, suami pun pulang dan itu sajalah makan malam/lewat petang kami. Katanya dia sudah kenyang tak payah masak lagi sebabnya dia pun baru melantak di site.
 
Setiap kali balik berhari raya di kampung, sudah tentu ayam daging menu utama di setiap rumah yang dikunjungi. Dan kalau kita hanya makan sedikit/sekejap sahaja pasti tuan rumah tegur, tambahlah lagi bukan selalu masak sedap macam tu. Benar kata tuan rumah itu, tapi kami yang duduk di Semenanjung ini sudah terbiasa dengan ayam agak sukar untuk menatap/ merasai masakan ayam sekali lagi. Peluang balik Sabah sesekali terutama waktu special ini... seboleh mungkin saya hanya mahu meratah ketam udang sotong sahaja, kerana rasanya berbeza dengan ketam udang sotong yang ada di sini.
 
Kalau turun di bandar, saya akan makan di Pasar Besar Sandakan mencari lauk udang, rumpai laut, ketam dan sotong. Saya tidak peduli dengan standard tempat makan, yang penting masakannya fresh dan bersih. Dan saya akan stok banyak-banyak udang kering, ikan masin, belacan untuk dibawa ke sini. 

Saya fikir macam ni, kita selalu juga melihat steambot dijual di tepi jalan/pasar malam kan. Bahan-bahan frozen yang digunakan pun sama dengan steambot berbayar RM 28 ++++ seorang di restoran yang punya dekorasi yang menarik. Sesekali makan beramai-ramai dengan family... tidak ada salahnya tapi kalau terlalu memilih atau temberang bilang orang Sabah... membazir bukan, menjaga standard konon.

Padahal rebus-rebus saja pakai kuah tomyam/stok ayam. Buat sendiri pun boleh di rumah sendiri. Oppps! panjang pula bebelan saya ni, bukan komplen sesiapa cuma bercakap dengan diri sendiri. Kita kan ada kata hati, suara hati sendiri yang kadang-kadang/selalu tidak sama dengan apa yang terkeluar dari mulut kita. Benda normal terjadi kepada semua orang...

Salam Khamis

salam sayang,
monalizahrais
 
 
 

No comments:

Post a Comment