Sunday, May 27, 2012

MASJID

Melihat wall fb saya tadi, meriah dengan ucapan ulang tahun kelahiran daripada rakan-rakan fb, ada yang dikenali hanya di laman fb dan ada yang memang sudah kenal sejak sekian lama. Tak kisahlah yang penting doa anda untuk saya itu sebenarnya doa untuk diri sendiri juga. Kita mendoakan yang baik-baik untuk orang lain, tetapi kita juga sebenarnya mendapat manfaat dari doa itu sendiri.
 
Isu lain yang tidak kurang menariknya di wall fb (mengikut pandangan saya) isu berkaitan kuliah Maghrib. Dinyatakan dan disertakan bukti bergambar ribuan jemaah membanjiri masjid As Salam di Puchong, senang cerita kuliah Ustaz Azhar Idrus. Di wall fb Ustaz Zahazan pula turut dinyatakan ribuan jemaah menghadiri majlis ilmu di masjid Kg. Sentosa, Maran. Fenomena yang sangatsangatsangat baik. 
 
Meniti arus kemodenan yang banyak berpaksikan idea barat yang entah apa-apa tu...barangkali situasi ini menjelaskan betapa kebanyakan dari kita sememangnya dahagakan ilmu. Terima kasih juga kepada teknologi kerana selain tersebarnya banyak perkara yang mengundang keburukan... pengguna teknologi kini kebanyakannya sudah bijak menilai memilih mana yang terbaik. Malam ini pula di  Masjid Shah Alam majlis ilmu Ustaz Azhar Idrus akan diadakan, mengikut jadual yang saya tengok di fb.

Apalah gunanya bangunan berdiri megah sana sini tapi masjid kosong, hanya sebagai hiasan. Teringat saya tentang kaum Yahudi yang mengatakan mereka hanya akan takut dengan umat Islam sekiranya umat Islam solat berjemaah Subuh sama banyaknya seperti solat Jumaat (betulkan saya kalau salah).
 
Cerita tabligh yang berkunjung ke kampung kami beberapa bulan lepas... disampaikan oleh adik saya, rombongan tabligh ini datang ke sebuah pulau yang terpencil, agak jauh dari bandar. Lokasinya di Sabah, mereka diraikan, disambut mesra dan dilayan 'first class' sepanjang berada di sana. Masjid di kampung itu walaupun kecil tetapi sentiasa penuh dengan kelibat orang kampung bertanyakan pelbagai permasalahan agama. Malah setelah berakhir tempoh mereka berada di sana, penghuni pulau terpencil itu mengalu-alukan kedatangan semula rombongan tabligh itu, di lain waktu. Pengalaman bermakna itu diindahkan lagi dengan hidangan makanan segar setiap hari... seafood dan secara kebetulan kebanyakan tabligh ini berasal dari Semenanjung Malaysia.
 
  Kebiasaannya setiap kali menjelang Ramadhan... akan ada rombongan tabligh berkunjung ke kampung kami. Ada yang menerima secara baik dan sebaliknya. Daripada menghadiri konsert K-pop, Hip Hop dan segala datuk nenek hop... kalaupun tidak berkesempatan menghadiri majlis ilmu, duduk di rumah lagi best! Laptop, I Phone, Android tu boleh juga di belek tengok internet, tapi perkara kebaikan sajalah.

Saya sendiri pun banyak yang perlu dibaiki, menulis yang baik-baik dan mungkin ada juga manfaatnya kepada yang membaca/terbaca tulisan saya di blog ini, dan itu juga salah satu cara saya mencari kebaikan dan manfaat untuk diri sendiri.




 
 

No comments:

Post a Comment