Wednesday, May 30, 2012

HARGA

Petang semalam saya pergi ke pasaraya yang terdekat dengan rumah kami. Kalau jalan kaki lenggang kangkung lebih kurang setengah jam, tapi saya tidaklah jalan kaki sebabnya banyak plastik beg yang nak dijinjing. Hampir setiap hari kami akan ke sini. Walaupun stok lauk masih berlambak di peti ais, ada-ada saja yang mau dibeli, kadang-kadang tu setakat roti ataupun garam. Benda-benda kecik tapi penting ini yang selalu tercicir dalam perbelanjaan kan.
Yang tak bestnya jarang sekali kami dapat lauk segar, kebanyakannya sudah lunyai. Akhirnya pasar borong juga perginya mencari lauk segar bugar. 
 Tapi semalam saya membeli barang-barang perempuan antaranya bedak muka. Sebelum itu saya ke Guardian di Klang... tapi entah kenapa bedak yang saya cari itu tetap kosong di rak pameran padahal bukannya jenama yang berharga belas ringgit. Bedak Maybelline maa... malas mau tanya pekerja di situ, bukan hanya bedak malah rangkaian lain seperti lipstik, eye shadow, pun kosong juga. Rak jenama lain seperti Silky Girl, Loreal dan IN2IT penuh pula...

Kemaruk sangat make up tu tidaklah, pakai ala kadar juga. Kalau ada majlis terutama majlis kahwin, takkan kosong je muka tu kan. Agak-agak jugalah, lagi nak bergambar bersama pengantin taklah nampak pucat sangat, mentang-mentanglah si pengantin make up da boom.

Oklah, memandangkan kami selalu ke carrefour yang paling dekat dengan rumah kami ini, puas jugalah menengok cashier bersilih ganti lama dan baru. Jadi kadang-kadang tu selalu juga kami tersekat di barisan panjang ataupun kalau barisan tak panjang tapi tersekat dek cashier baru yang terkial-kial hendak scan barang... belum masuk bab barang tak boleh scan atau berbeza harga dengan yang dipamer di rak/ tanda harga besar tu. Nak tak nak kena prihatin juga dengan harga semasa memilihnya.


Macam semalam harga salah satu item yang saya beli - RM 7.10. Saya belek pastikan item itu sama dengan yang tertera di rak, tapi setelah discan keluar harga RM 14.90. Saya suruh cancel... dan cashier baru itu mengatakan tidak boleh cancel sebabnya sudah masuk bil. Saya balas, boleh cancel, saya tak bayar duit lagi panggil awak punya supervisor, saya tak nak beli sebabnya harga berlainan. Secara kebetulan reliefnya ada di situ dan boleh cancel pun!. 

Sebenarnya mengikut pengalaman saya bekerja part time sebagai cashier waktu masih bergelar pelajar dulu... kita malas berdepan dengan relief cashier/trainee cashier sebabnya sebagai cashier baru, kita akan selalu melakukan kesalahan - scan barang dua kali, cancel item, salah scan, ditambah kalau mood penyelia kita itu tengah moody... maunya kena marah depan customer, mestilah malu. Kena pula dengan cashier baru yang lambat pick up, confirm muka merah selalu kena bantai. Opps bukan kena penampar atau kena lempang , tapi merah dek malu kena bebel. Tak termasuk karenah customer yang bermacam jenis perangai.
Duduk di barisan hadapan memang macam tu lah, tapi hak kita sebagai pengguna jangan dilupakan. Ada juga sesetengah pasaraya tu barisan dah panjang kaunter berderet tapi kosong!. Seksanya antaranya cashier tu... tu yang banyak kerja sekejap seminggu sebulan dua pindah tempat lain sebabnya tension. 

Saya suka kalau masuk Jusco, jarang kaunternya bermasalah walaupun cashier baru sebab kebiasaannya cashier baru ini akan digandingkan/diletak berhampiran dengan cashier lama. Senang untuk merujuk dan bertanya. Saya sendiri pernah part time cashier di Jusco, ambik part time 4 jam sehari mula jam 6 petang ke 10 malam, RM sejam... dapatlah RM16 sehari.(dulu-dulu punya cerita, masa jadi student)

Sepatutnya hari ini saya keluar lagi nak beli sedikit barang, tak siap-siap lagi shoppingnya. Tapi hujan turun... kalau cerah sekejap lagi nak keluar juga ni. hehehe... lagi satu tekak ni nak pekena McD sebenarnya...

babai...lain kali sambung lagi cerita...










No comments:

Post a Comment