Sunday, May 27, 2012

ANAK

Situasi satu :
 
A dan B sudah lama tidak bertemu, masing-masing sudah mendirikan rumahtangga di tahun yang sama dan setelah beberapa tahun kemudian mereka terjumpa di satu majlis keramaian. Seperti biasa akan bertanya khabar terkini dan sudah tentu isu anak mesti tidak terkecuali.
 A dengan bangganya mengatakan sekian jumlah anak yang dimiliki dan bla bla bla...B pula dengan jujur mengatakan B suami isteri masih berusaha mendapatkan zuriat. Reaksi A seperti ini :

Belum ada? (kehairanan). Kau tengok aku... anak dah berderet. Cepat-cepat buat, sampai bila nak tunggu. Umur dah meningkat, kau dah semakin tua, susah tau nak melahirkan anak kalau  umur dah tinggi ni. Siapa nak jaga kau suami isteri kalau dah tua kerepot nanti? Tak sunyi ke? Bila lagi nak dapat anak? bla bla bla...

Situasi dua :
 
Sebaik sahaja A mendengar jawapan B yang belum dikurniakan zuriat walaupun dah bertahun berkahwin... A terus berkata seperti ini :
 
Mungkin ada hikmah di sebaliknya. Bersabarlah dan teruskan berusaha berdoa bertawakal. Aku ada juga dengar beberapa petua dari rakan-rakan aku yang lambat dapat anak ni, mungkin kau boleh cuba. Antaranya berurut dan bla bla bla... dunia perubatan semakin moden, semakin maju, dugaan ini tidak sebesar mana jika dibandingkan dengan salah seorang nabi kita yang mendapat anak pada usia tuanya, tak ingat namanya tapi begitulah ceritanya...

Jauh beza situasi satu dan situasi dua bukan? Tetapi situasi A yang sering berlaku. Jarang sekali situasi B berlaku.


No comments:

Post a Comment