Sunday, May 13, 2012

BUKU

Dua minggu berkampung di Pantai Dalam menemani mak saya, saya terdengar VCD Ustaz Azhar Idrus dimainkan di salah satu gerai di pasar malam yang menjual buku-buku dan VCD. Dapat dilihat juga beberapa pengunjung pasar malam singgah melihat rakaman yang ditayangkan termasuklah saya sediri.

Sememangnya pasaran buku, majalah dan VCD malah program berkaitan agama Islam semakin digemari ramai, meliputi pelbagai peringkat umur. Itu sesuatu yang sangat bagus... paling tidak dapat 'balance' bermacam program hiburan yang muncul di radio dan tv. Dunia akhir zaman barangkali, semakin ramai memuja artis dan mengutuk ahli agama. Mohon dijauhkan dari situasi ini. 

Saya secara peribadi, meminati produk keluaran Telaga Biru Sdn Bhd. Kalau tidak membelinya saya akan membacanya di perpustakaan negeri. Isi yang padat, penuh info dan dalam bentuk yang menarik menjawab pelbagai permasalahan terkini di zaman serba canggih ini. Lagi satu yang terpenting sekali panel/penulis yang terlibat di dalam setiap penulisan mereka... latar belakang mereka memang meyakinkan misalnya berkelulusan/ berpengalaman belajar/berguru/ di Mesir, Jordan, universiti tempatan. Pada pendapat saya kalau hendak berbicara tentang permasalahan agama... biarlah orang yang sepatutnya, sedikit latar belakang ilmu/kerjaya/pengalaman banyak membantu meyakinkan kita kan. Kerana sumber ilmu itu terjamin tidak dipesongkan.

Lihat saja di fb, banyak benda yang tidak boleh dipercayai, banyak page yang tidak kita ketahui siapa adminnya dan kita pun ragu-ragu untuk terima apa yang ditulisnya di wall fb itu. Misalnya page XYZ menulis hadis, tetapi tidak ada rujukan dari mana hadis itu dicedoknya...ditambah lagi dengan admin XYZ yang tidak diketahui siapa pemiliknya.
 Sewaktu berkunjung ke Pesta Buku di PWTC, saya terus membawa mak saya ke booth Telaga Biru. Mak ada juga membeli beberapa buku doa sebagai tanda kenangan balik Sabah nanti dan menambah koleksi buku-buku agamanya, sudah tentu juga untuk kegunaan di rumah.

Hari ini ada pasar malam tidak jauh dari rumah kami, nak pergi juga ni...tunggu suami balik dulu then pergi sama-sama...char kue teow...yong tau foo...air selasih...sedikit barang dapur...kuih muih (adik dtg mlm karang)...ayam stop sekejap sebabnya sudah jemu...





 



No comments:

Post a Comment