Thursday, May 17, 2012

BELINJO

Belinjo, belinjau, melinjau antara nama yang keluar di skrin sebaik sahaja saya taip di google search. Tadi saya makan keropok belinjo sambil online. Saya bukanlah peminat keropok ini baru hendak belajar memakannya. Rasa sedikit pahit dan lemak di tekak. Melalui carian di internet, rupa-rupanya buah ini selalu saya lihat di pasar malam. Tentang keropok belinjo ini pula, sering saya lihat dan kenal sebelum ini banyak dijual di pasar borong, sekali duduk dengan keropok lekor. Saya selalu membeli keropok lekor, sebab itulah saya kenal keropok belinjo ini.
 
Masa mak saya datang tempoh hari, mak membawa sepeket keropok ini dialah yang menggoreng dan mengunyah keropok ini. Manakala saya dan adik pula hanya mengambil sedikit sahaja sekadar merasa dan sukar untuk menerima rasa yang baru. Kali pertama saya makan keropok ini sebenarnya beberapa bulan lepas semasa saya di Sabah. Pakcik saya mengirimkan keropok ini kepada kami. Tapi saya memang hanya makan sedikit sahaja.
 
Baru belajar makan bah keropok ini manalah tau lama lama nanti akan menggemarinya juga kan. Plan saya sekarang sebenarnya nak pergi depan rumah tu tempah makanan, rasa macam hendak makan makanan restoran pula hari ini. Masih berkira-kira lagi sama ada hendak pergi ke tidak ni, still cakap-cakap lagi ni di blog.  
 
Keropok lekor kering pun ada lagi stok di dapur itu, adui rasa macam hendak menggorengnya pun ada! Selera makan ni... macam-macam ada, nampak sangat negara kita ni melimpah ruah dengan makanan kan? Syukur Alhamdulillah, kebuluran makanan tidak ada di negara kita walaupun yang miskin dan golongan gelandangan pun masih ada makanan untuk mereka, sedangkan ada banyak orang di luar dari negara kita yang kebuluran makanan, Afrika antaranya. Semoga nikmat yang dikurniakan kepada kita ini akan berkekalan dan  mampu melembutkan hati kita sentiasa beringat kepada mereka yang memerlukan. Ingatan untuk diri saya sendiri.

Menghampiri jam tujuh, pergi ke tidak ni ke restoran depan tu ?
 

No comments:

Post a Comment