Sunday, May 13, 2012

HANTARAN PERKAHWINAN

Liputan internet di kawasan ini sememangnya kurang memuaskan. Hanya 15 minit sahaja menuju ke Klang Bandar Diraja, tetapi itulah realitinya. Kalau sebut Klang sahaja terlalu umum sebabnya ada Klang Utara, Selatan dan Barat, Klang Utama. Sewaktu mula-mula berpindah ke sini tiga tahun sudah, line telefon kami hanya boleh menerima SMS (khidmat pesanan ringkas) kalau bertelefon perlu keluar ke laman rumah. Nasib baiklah sekarang line telefon sudah ok. Ops! tidak semua syarikat telekomunikasi, hanya segelintir sahaja ya.
 
Internet ? Kali kedua menggunakan line dari syarikat telekomunikasi berbeza. Hanya baik sedikit berbanding yang dulu, cuma kalau nak upload gambar saya kena pastikan line ok terutamanya waktu pagi selepas tengah malam sehingga sebelum Subuh. Tapi waktu cuaca hujan, line memang kurang memuaskan. Pun begitu saya bersyukur jugalah masih boleh akses internet dan dapat update blog saya ini. Pilihan yang ada hanyalah menukar service internet yang lain. Saya dan suami sebelum ini sampai ke Bukit Tinggi... ada satu kawasan berdekatan Maybank, di situlah Digi, Celcom, Maxis dan lainnya (tak larat sebut) berkumpul untuk menjawab pertanyaan pengguna line masing-masing.
 
Terus kepada tajuk utama, hantaran perkahwinan. Keluarga saya tidak biasa dengan hantaran perkahwinan, maksud saya seperti yang selalu kita lihat dan dengar... 7 dulang di pihak lelaki berbalas 9 di pihak perempuan, 7 berbalas 9, 9 berbalas 11 dan sewaktu dengannya. Tetapi budaya yang sinonim dengan masyarakat di Semenanjung Malaysia ini/kaum Melayu semakin diterima baik oleh mak bapa kami di Sabah.
 
Terutama sekali kalau ada perkahwinan campur antara Sabah/Sarawak + Malaya, hantaran seperti sejadah+telekung, Al-Quran, make-up set, Wallet, I Phone, manisan, kasut, buku dan vcd agama, sirih junjung,.... antaranya lah kan. Tiba-tiba pula saya bercakap tentang hantaran perkahwinan. Semalam saya memasuki satu kedai yang menjual keperluan gubahan hantaran ini. Memang puas hati dengan barang-barangnya, semua ada. Rasa meriah juga melihat hasil kerja gubahan hantarannya, memang cantik dan berkelip-kelip, tak berkelip mata saya hehe...tapi untuk pameran sahaja tak boleh sentuh dan tangkap gambar. So, tengok sajalahkan. Untuk promosi barang dia tu...

Sebelum ini saya seringkali melihat banyak stok dihantar ke kedai ini, mungkin kerana permintaan tinggi dan sekarang menghampiri cuti sekolah, yang pastinya akan banyak majlis perkahwinan diadakan.

Di kampung saya sendiri sudah banyak yang mempraktikkan budaya ini. Seingat saya sewaktu majlis kahwin saya tahun 2008, hanya cincin dan kain kuning sahaja yang wajib dibawa oleh pihak lelaki sewaktu bertunang sekaligus bincang hal perkahwinan di samping duit kahwin sekian RM. Banyak adat yang kami tinggalkan sebabnya adat-adat itu menyusahkan dan tidak relevan lagi diamalkan pada hari ini, malah ada yang bersifat syirik.
 
Kemudian adik perempuan dan adik lelaki saya menyusul berkahwin pada tahun 2010 dan 2011. Kedua-dua mereka berkahwin dengan bangsa sendiri tetapi hantaran perkahwinan berbalas dulang itu tetap dibuat atas persetujuan kedua-dua belah pihak. Sekarang, InsyaAllah beberapa bulan dari sekarang semoga semuanya berjalan lancar... adik saya yang bekerja di KL ini akan melangsungkan perkahwinannya juga dengan orang Sabah, cuma berlainan bangsa. Hantaran perkahwinan selain RM, kuih penyaram 300 biji, sebentuk cincin kahwin, kain putih satu kayu/papan mengikut adat sebelah perempuan.
 
Tambahan kepada hantaran perkahwinan ini sama seperti hantaran perkahwinan yang lain atas persetujuan dan perbincangan antara adik saya dan tunangnya, kami di pihak lelaki membawa 7 dulang berbalas 9 dulang di pihak perempuan.
Saya terlibat secara langsung membuat proses hantaran perkahwinan ini, menyumbang tenaga mengubah secara kreatif dan menarik. Maka saya pun semakin akrab dengan blog, page, majalah yang memaparkan variasi gubahan hantaran. Gubahan pertama saya sewaktu majlis meminang tempoh hari, disiapkan dipulun dalam waktu singkat, menjadi bidan terjun kerana sudah tidak ada orang lain yang dapat diharapkan lagi. Alhamdulillah siap jugalah, buat sedikit research di internet dan sedikit panduan dari kedai yang menjual keperluan barangan hantaran... bermula dari dulang sehinggalah ke manik-maniknya.
 
Gambar hantaran semasa meminang itu yang tidak dapat diupload di blog ini. Akan diusahakan juga nantinya, tapi sudah upload di fb saya. Entahlah senang upload gambar di fb tapi susah pula di blog saya ini. Seronok juga buat hantaran ini, yang meriahnya sewaktu membawa dulang yang sudah siap untuk diletakkan semasa majlis nanti. Mampu dan tidak menyusahkan kedua-dua pihak, asalkan yang wajib diutamakan., rasanya tidak salah untuk dipraktikkan. Lagipun barang-barang hantaran itu untuk kegunaan kedua mempelai juga.
 
 


 
 
 
 

No comments:

Post a Comment