Monday, May 28, 2012

CANTIK

Malam tadi saya dan suami ke Setia Alam. Dalam perjalanan pulang menuju ke Klang, kami terperangkap seketika... jalan jem dari arah keluar dari Shah Alam. Nasib baik kami naik motor, boleh cilok dan ikut jalan lain. Sudah diduga kesesakan itu sebabnya Masjid Shah Alam dibanjiri orang ramai yang mengikuti majlis ilmu bersama Ustaz Azhar Idrus. Bukan senang hendak berada di tahap ustaz tersebut bukan.
Melencong sekejap dari tajuk di atas. Nak cerita tentang hijab, tudung yang semestinya berkait rapat dengan kaum hawa. Bertudung, menutup aurat hukumnya wajib. Tidak ada kompromi. Bukan hendak bagi ceramah cuma nak menyatakan pendapat, peringatan untuk diri saya sendiri. Bagi saya dengan bertudung kita ada dua kecantikan malah lebih. Oleh kerana rambut tertutup, muka kita akan lebih terserlah walaupun tidak bersolek/solekan nipis dan sederhana, berbanding tidak memakai tudung... hendak menyerlahkan muka selalunya dibantu dengan alat solek, make up. Tak termasuk aksesori anting-anting, rantai... reben kat rambut, nak buat rambut lagi, cat kuku dan sewaktu dengannya. Semuanya melibatkan kos dan kos itu adalah duit. Membazir begitu sahaja. Lagi-lagi kalau yang fashionable.

Lumrah wanita memang gemarkan kecantikan... tapi kalau kecantikan itu untuk tatapan umum, apalah yang special sangat... sebabnya ia dikongsi. Emas ada yang tiruan/celup dan ada yang original. Beza tempat yang menjual emas tiruan berbanding yang original... yang ori selalunya di sebalik kaca tebal, hendak melihatnya membelek kecantikan sebelum memilih dan membeli perlukan jurujual. Tidak boleh hentam keromo main masuk begitu sahaja tengok dan pegang. Tapi kalau emas tiruan/celup dengan selambanya boleh sahaja disusun di meja tanpa kaca tebal tanpa 'security guard'. Sekadar tamsilan.

Kalau yang bergelar isteri malah ibu tapi pakaian seksi, tak cukup kain... hak eksklusif kecantikan itu terbahagi dua, satu untuk suami satu lagi untuk tatapan orang lain. Ruginya si suami kerana dia tidak mendapat sepenuhnya hak kecantikan yang menyeluruh.

Aishwarya Rai, nama yang dikenali ramai apa sahaja berkaitan dirinya menarik perhatian walaupun setakat isu berat badan. Bahana kecantikan yang diagung-agungkan sangat. Naik berat badan sahaja selepas melahirkan anak terus menjadi isu besar seolah-olah macamlah baru lepas gempa bumi. Padahal semua wanita mengalami perubahan itu. Akan ada masanya kurus dan gemuk. Jarang sekali seseorang itu kurus seumur hidupnya. Yalah, dia Aishwarya Rai pernah bergelar ratu cantik, kita ni biasa-biasa saja. Tu yang perhatian bukan alang-alang lagi tu.

Proses pembangunan jiwa seseorang itu berbeza, ada yang cepat/lambat. Memang selalu juga terlihat ada yang memakai tudung tapi kurang bersesuaian dengan baju dipakai misalnya agak sendat ataupun lengan pendek. Baju pendek dan seluar ketat. Tetapi dengan pemakaian tudung, paling tidak pun mesti terfikir takkan pakai skirt pendek ataupun baju tidak berlengan kan. Agak-agak lah jugakan. Sekurang-kurangnya dengan bertudung, duit untuk membeli aksesori dan make up itu akan tertumpu dengan pembelian tudung yang bermacam-macam pilihan sekarang ini. Sekalipun ada yang sekadar bertudung kerana ikut-ikutan, lebih baik terpengaruh dengan benda-benda baik daripada terpengaruh dengan warna rambut terkini.

Ikut pengamatan saya, selama saya berada di Semenanjung ini sejak dari tahun 2000 sehinggalah sekarang, mudah untuk saya mendapatkan pakaian yang menutup aurat dan harganya pun berpatutan. Banyak peniaga Melayu dan peniaga yang macam muka Pakistan tu berjual pakaian jenis ini, cantik-cantik pula tu. Sebagai contoh kalau kita ke pasaraya besar antaranya Giant, Tesco, Carrefour, Mydin, Jusco... biasanya banyak kiosk yang berderet di hadapan pintu masuk menjual baju jubah berharga sehingga serendah RM 39 yang jika dibandingkan di Sandakan ianya mencecah RM 100 ke atas, baju dan jenis kain yang sama.

Jauh bezanya, tambang kapal terbangnya mahal... selalu kami cakap macam tu. Banyak juga yang saya nampak pakai T-shirt kemudian pakai sarung lengan dipadankan dengan seluar jeans setiap kali saya turun di bandar kelahiran saya. T-shirt banyak murah serendah RM 10. Tidak wajar membandingkan, tapi fesyen menutup aurat di sana agak mahal dijual saya sendiri tidak sanggup membelinya. 
Saya dan suami pernah mengirimkan kain pasang berharga RM 50 tiga pasang, melalui anak buah kami untuk buah tangan kakak ipar di Filipina. Dia gembira dengan pemberian itu, katanya kain tu cantik sangat. Itu di Filipina sebuah negara yang agama rasminya bukan Islam, sudah tentu pakaian menutup aurat lagi sukar diperolehi.

Sekalipun pekerjaan kita seorang guru, ustazah yang mengajarkan tentang aurat dan kepentingannya... bagi saya perniagaan pakaian juga sama pentingnya. Fesyen pakaian di satu-satu tempat itu kadang kala terbentuk daripada jualan/ bekalan yang ada dengan penjual. Motif utama memanglah keuntungan bagi kebanyakan peniaga, tapi ianya saling berkaitan juga. Macam mana hendak memakai pakaian sempurna kalau sukar untuk memperolehinya. Oh ya, maksud saya di tempat daerah kelahiran saya sendiri. 
Tidaklah teruk sangat cuma pilihan terhad bagi yang berpendapatan sederhana. Apa yang saya nampak macam tu lah, kecuali jenis yang memang memakai baju kurung sepanjang masa. Bekalan kain untuk buat baju kurung memang banyak, mudah didapati di kedai-kedai keling, tapi untuk baju segera misalnya blouse atau lengan panjang... ada memang ada tapi harganya masih mahal. Tudung yang berharga RM10 ke RM15 di sini yang dijual di JMI dan jalan TAR tu biasanya berharga dua kali ganda harganya di Sandakan.

(amboi macamlah kau yang berniaga pakaian... memanglah bukan aku yang berniaga pakaian dan mungkin bukan  orang yang paling tepat berbicara tentang itu, itukan cuma sekadar pendapat, manalah tau...)
Ada satu pemandangan yang tidak dapat saya lupakan, ada sekali saya dalam perjalanan pulang ke rumah dari Bandar Sandakan. Waktu petang... sekumpulan budak sekolah rendah berjalan berduyun-duyun di tepi jalan. Waduh meriah memang meriah, sebabnya semua kanak-kanak itu memakai beg sekolah Angry Birds! Malah botol air pun Angry Birds juga! 

Sekali lagi, bukankah itu antara bukti bahawa fesyen kadang-kadang terbentuk dari stok yang ada di pihak penjual?



No comments:

Post a Comment