Tuesday, June 26, 2012

TERLEBIH SUDAH

Membawa maksud lebih daripada yang sepatutnya, contoh kalau kita makan dan kenyang siap sendawa lagi tapi masih juga makan - melantak, kira terlebih sudahlah tu. Jadi kalau kita terlalu berprasangka membayangkan yang macam-macam sehinggalah kita sendiri percaya dengan apa yang kita bayangkan itu... itupun terlebih sudah...
 
 
Yang baik datang dari Allah S.W.T dan yang tidak baik datang dari diri sendiri. Kadangkala kita menyalahkan orang lain kenapa mereka bersikap sinis, dingin, menyindir dengan kita tapi siapa tahu mungkin ianya bermula dari sikap diri kita sendiri. Yalah, hendak tahu kita ni baik ke tidak... kenalah sesekali melihat  refleksi/cermin  diri melalui kaca mata orang lain. Selalunya musuh yang tidak digemari itu akan berterus terang menyatakan keburukan/kelemahan yang kita seboleh-bolehnya tak mahu dengar, dibandingkan dengan rakan baik kita yang sentiasa menyokong dan menyatakan yang baik-baik sahaja. Rakan baik sangatlah baik sehinggakan hendak menegur pun rasa serba salah.
 
 
Ehem ehem... sebenarnya saya nak cerita tentang fb (masih dalam mood fb ni, sorry yer...). Seorang rakan fb saya menyangka saya sedang mengandung, dan dia pun bertanyalah bila due. Saya tidak pernah walau sekali pun menyatakan saya sedang mengandung di wall fb, sebabnya memang saya tidak berada dalam kondisi itu. Tapi yalah kan... sekali lagi yang baik itu datangnya dari Allah S.W.T dan yang tidak baik berpunca dari diri sendiri. Ianya bermula setelah rakan saya itu ada melihat gambar saya yang seakan-akan mengandung, maklum... badan tengah naik masa tu, ditambah pula time kami bergambar tu angin bertiup dari arah belakang menyebabkan baju yang saya pakai 'terlebih sudah' ke hadapan menambahkan lagi prasangka yang saya sedang mengandung. Dan dikuatkan lagi dengan banyak gambar anak buah yang masih baby tu (yg ditagged oleh family) menghiasi fb... sudah tentu  menguatkan lagi sangkaannya itu.
 
Jangan terlalu percaya dengan fb. Ianya bukan jaminan 100% siapa kita di luar dari fb. Tengok boleh, percaya 50-50. Ada yang mengaku bujang tapi sebenarnya sudah beranak pinak, ada juga yang mengaku 'married' walhal still bujang trangtrangtrang lagi, bergambar berdua dengan adik sendiri disangka pula boyfriend... macam-macam ada.
 
Biasalah tu... ada masanya terlebih sudah kan?


 
 
 
 


 
 
 
 

No comments:

Post a Comment