Sunday, June 24, 2012

MOOD

Dua tiga hari ini... entahlah malas menulis di blog tiba-tiba pula macam tu. Bukannya kekeringan idea, tapi entah tiada mood pula. Petang ini menghampiri Maghrib saya gagahkan juga menulis, tak boleh ikutkan sangat perasaan malas menulis itu. Tapi mungkin tulisan ini bernoktah menghampiri Isyak, sebabnya kena fikir tulis edit stop sekejap untuk solat Maghrib...+- play, pause, continue, end.
 
Hmmm... cerita tentang apa ya? Cerita pasal rumah siap tapi pahat masih berbunyi - selalunya selepas menghadiri majlis perkahwinan, segelintir kaum hawa yang prihatin dengan segala macam dekorasi pelamin, solekan pengantin, handsome/cantik mempelai dan sewaktu dengannya itu akan 'dibahas' sekembalinya dari majlis tersebut.
 
Bermacam nada suara turun naik saling sahut menyahut  antara satu dengan yang lain. Rancak bercerita kalau masuk tajuk mengumpat, sering dikaitkan dengan perempuan.

Saya tak reti nak gambarkan macam mana, banyak versinya kan. Semua orang pun tahu. Tulisan ini ingatan untuk diri saya terlebih dahulu. Berbicaralah yang baik-baik sahaja atau lebih baik diam. Di pihak kita, ianya hanya sekadar pendapat, tapi di pihak orang lain/pendengar kita tidak tahu adakah dia berfikir/sependapat sama seperti kita.
 
Bagi contoh senang nak faham kan. A hendak membeli baju kurung atau jubah. A pun pergilah mencari baju kurung/jubah yang kena dengan citarasanya, di samping melihat internet dan survey banyak kedai/butik pakaian untuk mendapatkan harga yang berpatutan. Ada baju yang cantik tapi saiz yang ada cuma saiz kecik atau saiz XXXL. A mencari saiz 'yang sedang-sedang saja' tapi ternyata design yang ada pun tidak memenuhi citarasanya.
 
Lama-kelamaan A dapat juga saiz  yang sesuai dengannya walaupun tidak memenuhi sepenuhnya citarasa yang dikehendaki. Tak kisahlah fikir A sebabnya kalau dia menangguh pembelian bajunya, dia bimbang duit yang ada akan terguna kepada perkara-perkara lain. 
 
Lagi nak tangguh, nak servay semula mencari sana sini, banyak buang masa - fikir A. Sedangkan ada banyak lagi kerja yang perlu dibuat yang lebih penting daripada asyik ke sana sini hanya semata-mata satu baju/jubah. Yang penting selesa dipakai.
 
Rakan A yang bernama B, sebaik sahaja nampak baju kurung yang dibeli rakannya, pantas sahaja komplen macam-macam siap tunjuk gambar lain yang lebih cantik berbanding baju yang dibeli A. 
 
So? Apa tujuan buat macam tu? Baju sudah beli  kemudian dibandingkan dengan baju lain yang kononnya lebih cantik... duit engkau ke? Kau yang pakai baju tu? Hello... baju itu kawan kau yang pilih dia yang nak pakai macam tu, itu hak dia ok!

Agak-agaklah kalau hendak memberi pendapat tu. Cantik di mata kita mungkin hodoh di mata orang lain. Citarasa berbeza beb! Bayangkan kita berhari raya di sepuluh rumah yang berlainan... tidak akan ada dua rumah yang sama dekorasi/hiasannya bukan? Walaupun mungkin kesemuanya menghidangkan rendang atau ketupat, tapi tetap tidak ada yang sama 100% bukan, kalau sama 100% tu kita mesti terfikir siapa tiru siapa, tak gitu?

Belajarlah menghormati hak orang lain. Sama macam peristiwa yang sudah berlalu, tiada guna mengungkitnya semula lebih-lebih lagi yang menyakitkan hati, akan ada hati dan perasaan yang tersinggung. Hari ini milik kita sepenuhnya, itulah realiti yang perlu ditempuh. Hari esok penuh dengan ribuan harapan, cita-cita. Orang yang lebih baik dari hari semalam itulah yang terbaik, bukannya menjadi lebih teruk berbanding hari sebelumnya.



 
 


 

No comments:

Post a Comment