Friday, June 29, 2012

RM2

Dalam sebulan sekurang-kurangnya dua kali saya dan suami akan memasuki kedai 2 ringgit. Ada-ada sahaja yang mau dibeli. Walaupun tidak semua barangnya berharga 2 ringgit, banyak pilihan barang keperluan rumah lebih murah berbanding di tempat lain. Sesuai untuk budget rendah. Kualiti? Faham-faham sajalah kalau dah 2 ringgit tu, nasiblah dapat barang bagus.
 
Tapi boleh tahan jugalah, tengok jenis barang yang hendak dibeli tu kerana kebanyakan barangnya berasal dari China. Ada tali ampaian yang saya beli di kedai ini masih elok lagi sampai sekarang. Saya pakai lebih kurang dua tahun. Kira oklah tu. Beberapa hari lepas saya masuk lagi ke kedai ini dan saya perasan barang jualannya penuh berlambak di rak berbanding sebelum ini banyak rak kosong/kurang barangnya.
 
Agaknya stok baru sampai maklumlah menghampiri bulan puasa, membeli bunga tiruan untuk dibuat hiasan kira murah, cantik... berbaloi juga membeli di sini. Yang seronoknya kalau beli bunga tiruan ini bila nak tukar lain design, kita pun tak rasa sayang sangat sebabnya harga murah sahaja.
 
Terkini saya membeli glitter pen, senduk nasi dan notepad, total RM 8. Cuba kita amati barang-barang yang dijual, saya simpulkan apa sahaja barangan 'Made in China' mesti  digabungkan dengan seni kreatif. Contoh, sekali pandang seperti ubat gigi dan berus gigi yang dipenuhi ubat gigi putih tapi melihat dari dekat tertera pemadam dan penajam pensel. Berus gigi yang seperti dipenuhi ubat gigi putih itu adalah pemadam dan ubat gigi itu rupa-rupanya penajam pensel. Memang kreatif! Tak termasuk di pasar malam lagi banyak barangan dari China walaupun banyak yang tiruan tapi cantik dan kreatif kan?
 
Tidak sia-sia China memiliki rakyat yang banyak malah warganya yang beragama Islam sahaja jumlahnya melebihi orang Islam Malaysia sedangkan China kalau tak silap saya sebuah negara komunis. Penduduk yang padat tapi kuat bekerja menghasilkan banyak barang yang nampak macam kecil, remeh, murah tapi pasarannya menembusi negara luar. Melalui fb, saya terjumpa page yang dikhususkan untuk memborong barang-barang di negara Tembok Besar itu, disertakan sekali panduan memborong, tempat tinggal dan makanan yang halal serta jadual memborong ke sana.
 
Kedai dua ringgit yang saya maksudkan terletak di Klang, tidak jauh dari bangunan Centre Point. Berseberang jalan dengan 7-E. Menghampiri Hari Raya saya akan semakin kerap masuk di kedai ini sebabnya saya hendak membeli lagi tali ampaian untuk mak. Mak tidak minta tapi saya yang hendak membelikan untuknya. Nantilah ada gambar tali ampaian itu akan saya upload di blog ini. Sesuai untuk menyidai pakaian yang menggunakan hanger. Tak perlu risau tentang kepadatan pakaian tak payah susah -susah hendak sepit hanger untuk menjarakkan pakaian.








 
 

No comments:

Post a Comment