Monday, June 18, 2012

PEMANDU PERIBADI

Kredit gambar : Google
 
Malam Sabtu lepas... tentunya cerita drama di TV3 bertajuk Begitulah Sayang. Bukan mengkritik cerita tersebut, sekadar menonton untuk hiburan, menonton bersama suami. Jujur... saya dan suami bukan peminat setia drama Melayu tapi itu tidak bermakna kami benci ataupun block terus drama Melayu... cuma kami jarang tengok tv dan memilih rancangan tv sekiranya kami on tv.
 
Saya tak kisah sama ada hindi, tamil, cina, telenovela, sinetron, korea, jepun - apa pun bahasa yang digunakan sekiranya ceritanya menarik di mata saya, akan ditengok juga diikuti siri perjalanan drama/filem tersebut.

Suami saya peminat setia telenovela dari negara seberang - Filipina, walaupun dia bukan peminat setia drama Melayu, saya perasan ada antara pelakon Melayu menarik perhatiannya untuk kekal menatap skrin tv antaranya seperti Rosyam Nor, Fauziah Nawi, Faezah Elai, Zamarul Hisham, Rita Rudaini dan Fasha Sandha.

Saya sendiri tidak ada pelakon pujaan... semuanya pukul rata sahaja, tengok tv/drama/filem just untuk hiburan semata-mata.

Berbalik kepada kisah dalam drama Begitulah Sayang... sebaik sahaja kami suami isteri menonton drama ini, segera kami terimbas pengalaman kerja dulu-dulu. Suami saya ni pernah menjadi pemandu peribadi seorang CEO syarikat XYZ.

CEO syarikat XYZ ini pula bercadang tambah bini baru dan minta dirahsiakan dari isteri pertama.  Bini baru, jarak umur macam anak dan bapa. Siapa lagi kalau bukan pemandu peribadi yang mahu tak mahu terpaksa berbohong sekali dengan majikannya. Maklumlahkan, gaji kita siapa yang bayar? Parah juga tu terlibat perkara seperti ini, Madam tanya itu ini tapi terpaksa menipu macam-macam, pandai-pandailah berlakon. Saya kata kat suami nasib baik majikannya itu  sibuk nak berbini, kalau dibuatnya suruh kahwin dengan anaknya suruh jadi pak sanggup, sanggup ke?
 
Hehehe... cerita dulu-dulu syiok juga sesekali dikenang. Arwah bapa saya yang kerjanya tukang kayu itu pernah juga diminta oleh seseorang untuk menyiapkan rumah baru, khusus untuk isteri rahsia (isteri kedua). Sampai anak dari isteri kedua itu besar dan menjadi peguam pun kedua-dua isterinya tidak tahu mereka dimadukan.
 
Bayangkan kalau 'seseorang' yang beristeri dua itu tiba-tiba meninggal dunia, agak-agak apa jadi? Rahsia yang terpendam sekian lama akan terbongkar juga... saya sendiri tidak tahu perkembangan terkini keluarga 'seseorang' itu. Individu berkenaan juga telah berpindah ke tempat lain. Sebenarnya dia agak rapat dengan arwah bapa saya pada masa itu, apa sahaja kerosakan walaupun setakat membetulkan tiang rumah tangki ataupun engsel pintu rosak, arwah bapa juga yang dipanggilnya untuk membetulkan kerosakan itu.

 
Duit upah yang dihulur selalunya tidak berpatutan dengan kerja yang dilakukan, bukan kurang atau tidak cukup, tapi berlebihan. Sudah namanya rezeki. Walaupun arwah bapa bertegas hanya mahu mengambil upah berdasarkan harga yang berpatutan, ternyata individu itu lebih tegas lagi supaya arwah bapa terima sahaja upah yang berlebihan itu, kerana baginya duit yang banyak itu bukan penentu utama bahagia atau merana, dia sudah pening memikir macam mana hendak mengatur isteri-isteri dan anak-anaknya. Jalan yang macam mana hendak memberitahu rahsia yang terpendam sejak sekian lama itu.
 
 
Ok, sambung cerita yang berkaitan tajuk di atas. Pengorbanan pemandu peribadi itu terhadap majikannya tidak sia-sia. Digambarkan sejak mula berkahwin, mendapat anak sehinggalah anaknya bersekolah di darjah satu... lama kemudian akhirnya Julia insaf itupun setelah mengetahui dia tidak akan hidup lama lagi disebabkan penyakit yang dihidapinya.
 
Mungkin ianya wujud di luar dari drama kerana sebagai seorang penulis, dari mana lagi kalau bukan dunia sebenar yang menjadi rujukan, cuma mungkin ianya ditambahcantikkan lagi jalan cerita supaya nampak lebih menarik. 
 
(Opps! Ada macam nada kritikan ke? Sorry tulisan ini saja-saja untuk suka-suka, tiada maksud apa-apa, selalu menulis di blog ini kadang-kadang idea menulis terinspirasi daripada bermacam-macam situasi kan, perkara yang terjadi kepada semua orang.)
 
 
 
 


 
 




 
 

No comments:

Post a Comment