Tuesday, June 26, 2012

SMS

RM 0.00 : Free 7 days love & romances magazine! Send ON LOV to 2220! RM1/Week.
 
Mesej yang masuk di inbox handset saya tengah hari tadi. Free letak depan, bayar letak belakang. Mengingatkan saya dengan karenah jurujual jualan langsung yang selalu putar belit dan merimaskan walaupun kita sudah beritahu tak mau beli (tidak semuanya hanya segelintir kecil sahaja bersikap begitu, diorang pun cari makan juga kan).
 
Tapi memang dahsyat lah yang datang rumah saya ni. Tak dapat pintu depan rumah, pergi kat pintu belakang dekat dapur, memaksa lagi supaya membeli barang diorang. Begitu juga yang minta derma untuk sekian pertubuhan itu ini yang meragukan walaupun  ada gambar dan surat rasmi.
 
Kadang-kadang tu saya berfikir seperti ini - jenis yang tak faham bahasa ini ada baiknya ditangani dengan parang ataupun penyapu... buat stail kampung. Bukanlah hendak libas betul-betul, setakat gertak bagi diorang beredar, dah memang tak reti bahasa pulak tu ada yang siap marah kita lagi kenapa tak beli barang diorang, cakap kita kedekut!
 
Isk...isk..isk, kalau ya pun nak promosi barang tu, agak-agaklah, perlukah bersikap biadap sebegitu? Saya ni bukan anti sangat dengan jurujual kadang tu kesian pun ada melihat diorang berpeluh-peluh lagi tu tengah cuaca panas... carilah kerja lain kalau sampai ke tahap memaksa/ putar belit tanpa sedar kita mencari rezeki sambil menyakiti hati orang lain. Bisnes motifnya memang untuk mengaut keuntungan sebanyak mungkin... tapi dalam pada menjalankan perniagaan itu banyak yang 'itu ini' yang tidak sepatutnya berlaku/diamalkan, tak ke mana juga rezeki itu lagi susah nak masuk.
 
Tidak jauh dari kawasan perumahan saya ini, ada satu kawasan lagi yang didiami oleh kaum Cina. Diorang siap lekat sticker no salesman di pintu rumah dan letak anjing di hadapan rumah. Nampak sangat diorang tak berkenan dengan jurujual. Yalah kalau menyusahkan siapa yang larat nak melayannya. Banyak lagi kerja yang perlu dibuat.
 
 
 
 

No comments:

Post a Comment