Friday, November 28, 2014

BERITA

Assalamualaikum...

Hari ini Jumaat, penghulu hari dalam seminggu, alangkah seronoknya jika hari Jumaat cuti seperti hujung minggu, yang lelaki tak kelam kabut mengejar waktu antara rehat waktu pejabat dan solat Jumaat, walaupun waktu 'lunch' panjang sedikit berbanding hari biasa.
Sebelum pergi masjid mandi wangi-wangi, yang si isteri pula masak sedap-sedap, special. Sudahlah malam sebelumnya malam Jumaat...ops! Jangan fikir yang bukan-bukan kan kan kan...(18SX)

Alahai... harap-harap kerajaan Selangor akan melaksanakan cuti Jumaat Sabtu, Isnin ke Khamis biarlah waktu bekerja (sekadar harapan dari seorang rakyat marhaen...entah menjadi kenyataan atau sekadar harapan sahaja, ^____^).

Dan... selepas solat Jumaat tu bolehlah bersantai-santai rehat, petang pergi mana-mana pasar malam. Sekali lagi...sekadar harapan, impian, hehehe...

Seawal pagi tadi cuaca cerah, sekarang pun masih cerah lagi, kita pun kena ceria dan 'cerah' juga...sempena hari Jumaat hari ini.
 Ok lah...mukadimahnya cerita hari Jumaat, sekarang kena U turn kepada tajuk di atas - BERITA. Tak pasal-pasal isyarat ping asyik menyala saja...

Sekarang...setiap kali saya membaca berita/isu semasa sama ada di suratkhabar atau online...saya katakan kepada diri sendiri - jangan percaya 100%. Emas atau berlian yang cantik berkilat mengerlip mengalahkan kelip-kelip itu asalnya hanyalah batu yang hodoh yang rasanya kalau letak depan saya pun saya tak kenal itu batu yang sangat-sangat berharga dan punya nilai tinggi di pasaran. Hanya setelah melalui pelbagai proses...menjadilah batu itu emas atau berlian dalam bentuk yang dikehendaki dan laris di pasaran.
Jadi...maksud saya berita /isu semasa yang kita baca itu juga prosesnya seperti emas dan berlian tadi, sekadar tamsilan.

Nak cakap lebih-lebih bukan I punya bidang, tapi hari ini saya bercakap dari sudut pandangan/respon saya setiap kali menatap mendengar berita/isu semasa. 
Beberapa tahun lepas...ketika itu saya kebetulan bercuti di kampung halaman...terjadi satu peristiwa yang menggemparkan penduduk kampung.
Kisahnya begini - ada satu family pergi berpiknik di pantai tak jauh dari kampung kami, kalau sudah namanya orang kampung tentu cara berpiknik itu lain sikit, bukan stail bandar punya setakat bentang tikar bentang makan minum duduk santai tengok laut.


Mereka anak-beranak memukat di tepi pantai, setelah penat naiklah ke darat si isteri dan anak-anaknya untuk makan minum mengalas perut yang lapar. Suaminya pun naik sekali, dia berada di belakang isterinya, separuh badannya masih berada dalam air.
Kemudian setelah isterinya naik ke pantai dan berpaling ke belakang...kelibat si suami tiada, hilang dari pandangan, isterinya berasa pelik sangkanya si suami bergurau.

Tunggu punya tunggu sehingga matahari naik akhirnya berlarutan waktu petang...kelibat suaminya tak muncul-muncul... diringkaskan cerita, akhirnya bomba, polis dan orang-orang kampung bekerjasama mencari suaminya, kawasan pantai sesak dengan orang ramai, kan itu berita tergempar.

Hampir seminggu jugalah pencarian suaminya manatau hanyut ke terdampar ke... di mana-mana, di sekitar pantai tersebut. Tetap tak jumpa sehingga sekarang...entah hidup entahkan mati atau hanyut di mana-mana, tidaklah diketahui, ianya kekal misteri.
Dalam proses pencarian itu, kami pun pasang radio tempatan mendengar 'berita terkini', amat berlainan cerita beritanya...yang jadi kat pantai ABC, yang dalam berita radio yang kami dengar...ABCDEF, hanya 50% sahaja yang sama. Oh ya, ada juga family kami ke pantai melihat sendiri suasana di sana, majoriti orang kampung menenangkan waris mangsa dan ada juga bacaan doa, Surah Yassin dan solat hajat di masjid.

Bayangkan dalam konteks yang lebih luas apabila kita membaca/mendengar berita yang lokasi kejadiannya jauh dari tempat kita? Apa yang terjadi sebenarnya? Tidaklah kita ketahui sejauh mana benar/sahih berita itu 100%. Hari raya 2013 saya berkesempatan berkunjung ke Lahad Datu atau lebih tepat lagi Desa Kencana, Felda Sahabat 16 yang terletak berhampiran lokasi kejadian tembak-menembak itu, alaa...berita tergempar dekat-dekat pilihanraya PRU 13 yang lepas.

Mendengar sendiri cerita mereka yang berada di lokasi berhampiran... apabila dibandingkan dengan paparan berita di tv, ternyata berita tv itu lebih kepada 'ubat bius' banyak back up, yalah...supaya kita bertenang juga dan untuk elak banyak spekulasi melampau-lampau. Walaupun tengok saja fb...berlambak-lambak bertimbun spekulasi, teori itu ini kan. Kita tidak dapat menghalang mereka berfikir itu ini atau perlu berfikir itu ini...ianya normal sebagai seorang manusia, mana mungkin hanya tahu diam-diam saja, buat-buat tak tahu tanpa fikirannya tidak berjalan, berjogging, berlari, memecut, melompat-lompat memikirkan sesuatu.

Itu pasal muncul segala macam teori hebat-hebat, troll, kelakar, marah, geram tak puas hati, rasanya kalau buat novel maunya ratus-ratus helai tak cukup. Saya berpendapat kadang-kadang apabila saya rasa pelik membaca sesetengah berita yang membuatkan saya terfikir sebegini - ini betul punya berita... atau dressing lebih ni...akhirnya saya fikir lebih baik saya baca novel ke, komik ke yang memang terang jelas berunsur kreatif, malah menghiburkan serta mendatangkan kepuasan membaca. RM pun berbaloi-baloi, hehe...

Saya sendiri sudah lupa bila kali terakhir kami membeli surat khabar, yang pasti untuk tahun 2014 ini sahaja...belum pernah lagi kami beli, saya direct ke perpustakaan sahaja kalau teringin baca newspaper, percuma pun percuma, puas hati pun puas hati.
 Pernahkah anda membaca komen-komen di fb berkaitan isu-isu hangat panas top meletup-letup di pasaran seperti isu harga minyak, tol, gst, politik? Memanglah pernah kan, mesti pernah punya...bermacam warna komen dapat dilihat, ada yang berminyak-minyak, ada yang sejuk, suam-suam kuku, ada warna merah, hijau, biru...betul tak?
Meriah bukan? Macam bunga api di udara... sebelum tu kena letup dulu baru dapat tengok bunga api yang warna warni itu...chantek...

Saya teringat seorang guru masa sekolah menengah dahulu... dia selalu cakap jangan percaya 100% berita newspaper tu, percaya sikit-sikit dah cukup, aman hidup katanya. Tapi... kalau nak yang betul punya... gi baca yang last page yang gitu-gitu...apalagi nombor lerr...kata cikgu tu, sampaikan saya terfikir biar betul cikgu ni, dia tikam nombor kah?

Share berita - kena pastikan dulu apakah ada kebaikan yang dapat dirangkaikan kepada orang lain yang membacanya? Lebih banyak positif atau negatif? Yang mana lebih memberat? 
Katakan mak bapak kita nak naik haji, kita belum ada rezeki/panggilan ke sana lagi, tapi sekurang-kurangnya dapatlah tumpang sikit-sikit rangkaian kebaikan dalam proses mak bapak nak ke sana tu, contoh kita tolong hantar/iring mereka sehingga ke lapangan terbang, belikan keperluan pakaian haji/buku-buku berkaitan...tak dapat banyak, sedikit pun jadilah...tentunya dengan senang hati kerelaan mereka... mereka akan mendoakan kita yang baik-baik ketika berada di tanah suci. 

Dalam proses viral, kongsi berita yang lebih memberat kepada kebaikan pun begitu jugalah ceritanya...kita sebar yang baik-baik lebih banyak orang lain dapat manfaatnya, kita terkena sekali rangkaian pahala itu. Semacam rangkaian MLM, lebih banyak downline kita dapat...maksudnya ranking kita pun semakin tinggi dan duit pun banyak 'masyuuk'.
Gitu lerr tamsilannya, kan...


love,
monalizahrais
klang
28/11/2014
jumaat
 












 

 

 

No comments:

Post a Comment