Tuesday, November 25, 2014

NASI KERABU BIRU YANG SEDAP *____0

Assalamualaikum...

Nasi kerabu biru kegemaran ramai, sama ada berasal Kelantan atau luar Kelantan. Termasuklah saya penggemar nasi kerabu ini bermula belasan tahun sudah, tapi baru sekarang ada kesempatan belajar dari 'uncle Google' dan praktik masak di rumah.

Antara tahun 2000-2004 ketika bergelar pelajar UM...hampir setiap minggu saya membeli nasi kerabu di pasar malam dekat PKNS Kerinchi 17 tingkat yang berseberang dengan pintu masuk Vista Angkasa. Ketika itu harga nasi kerabu biru + aneka kerabu, sambal lada, budu dan sambal tumis berlauk telur masin separuh + hirisan daging bakar + solok lada RM 4.50 ke RM 5 sahaja, saya suka formasi lauk sebegitu. Lauk hirisan daging bakar itu cepat sangat habisnya, biasanya saya ganti dengan ayam goreng berempah, pun masih di bawah RM 5. Kadang-kadang diberinya ikan kembung goreng celup tepung percuma. Nasinya banyak...boleh kongsi dua orang makan. Kadang-kadang saya menimbang bungkusan nasi kerabu itu dengan tangan sambil mengagak...maunya sekilo lebih juga berat bungkusan juadah ini, haha...


Kali terakhir saya membeli nasi kerabu berlauk ayam goreng berempah dan solok lada...di pasar malam Klang berharga RM 7.50, +- 3 bulan lepas sebelum Ramadhan. Dan saya tidak terkejut sekiranya gabungan lauk lain mungkin akan menghasilkan RM 10, kerana sekarang barang keperluan sentiasa naik mendadak, minyak sahaja tahun ini 2014 sudah naik 3 atau 4 kali?... dan bermula Disember 2014...subsidi minyak Ron 95 dan Diesel dihapuskan serta merta. 

Terus kepada cerita nasi kerabu biru...saya guna ikan kembung sekilo dapatlah 6 ekor, RM 10 sekilo,  tapi puas hati sebab segar, saya beli di Pasar Besar Klang, Meru, hari Ahad lepas.

Terus kepada gambar-gambar di bawah :

NASI KERABU BIRU :
Pewarna makanan biru (saya beli jenama star, warna 'true blue') pengganti bunga telang
Beras
Daun limau purut diracik/diramas-ramas
sedikit garam
Serai diketuk
Masukkan semua bahan ke dalam periuk nasi
Masak seperti masak nasi putih yang selalu kita makan tu







 _________________________________________________________________



SOLOK LADA
Cili hijau (10 biji) dibelah dua jangan sampai putus dan buang biji cili
Isi ikan kembung MENTAH dicincang (saya guna 3 ekor) asingkan tulangnya, kemudian campurkan kelapa parut + bawang merah + bawang putih + halia + lada hitam = tumbuk semuanya sekali (saya kisar guna blender, tak larat tumbuk)
Sumbat ke dalam cili
Masukkan santan ke dalam kuali/periuk, susun cili yang telah disumbat tadi, pastikan santan tidak tenggelamkan cili hijau
Masak atau kukus dengan api sederhana +- 10 minit
 Guna cili yang lurus mudah untuk susun
 









 ___________________________________________________________________

SAMBAL IKAN + KELAPA
Kelapa parut digoreng tanpa minyak sehingga berwarna perang, elakkan hangus (kalau rajin + suka tumbuk guna lesung batu, tapi saya tak buat)
Letak tepi dahulu
(Saya guna 3 ekor) Isi ikan kembung REBUS asingkan tulang ambil isinya saja + serai + bawang merah + lada hitam + cili kisar + garam + gula  (saya blender saja macam di atas tak larat tumbuk), Kemudian tumis campuran ini dan tambah santan cair, masak sehingga airnya hampir kering
Akhir sekali masukkan kelapa parut yang digoreng tadi dan gaul sehingga semuanya sebati/kering 
 


 






 ____________________________________________________________________


SAMBAL TUMIS
Cili kering(10 pcs) direndam guna air panas sehingga kembang dan kisar sekali dengan bawang merah, halia
Serai diketuk
Tumis bahan yang dikisar tadi, kemudian masukkan santan pekat, kacau selalu untuk elak santan pecah, guna api sederhana
 Garam gula secukupnya
Budu (pilihan, ikut suka hati tapi saya tak letak)


 _____________________________________________________________________


Saya guna apa yang ada - timun, kobis, daun selom, bunga kantan, kacang panjang
 Semuanya dihiris halus
 
 ___________________________________________________________________________________

Sedikit keropok lekor digoreng
 
__________________________________________________________________________________

Budu + perahan limau + cili 



 Inilah hasilnya setelah dihidang, Alhamdulillah menjadi juga nasi kerabu biru saya.

Siap!

Tak habis makan simpan dalam peti sejuk, sampai hari ini masih berbaki lagi solok lada, ulam-ulaman, sambal ikan + kelapa dan kuah sambal tumis. Hari ini masa makan malam saya berlaukkan sotong masak hitam dengan nasi kerabu.

Pertama kali membuat...rasa mencabar dan penat sebab semuanya dibuat pada hari yang sama, dan saya habiskan semua 6 ekor ikan kembung jadi banyaklah juga untuk 2 orang makan...maklum tak dapat agak lagi hasilnya banyak mana kan...1st trial kan...

Kelapa parut saya beli RM 3 +- 2 biji kelapa kata penjual tu. Dari kelapa parut saya agak-agak saja sukatan untuk buat santan pekat, santan cair, untuk sambal tumis, sambal kelapa dan solok lada.

Rujukan di internet dengan membaca banyak blog, saya ceduk sikit dari blog itu cedok sikit dari blog sinun, rujukan fb pun ada...jadi saya pilih kaedah yang paling mudah saya faham dan buat, paling penting kena dengan selera kita.

love,
mr
kapar klang
25/11/2014 selasa

 



 

 

No comments:

Post a Comment