Tuesday, March 19, 2013

INDAH, MANIS, SYUKUR ALHAMDULILLAH


Assalamualaikum...


Indah, manis, terlalu indah sebenarnya. Ini antara gambar berkaitan konvokesyen saya pada tahun 2004. Lama dah, dan sangat manis kerana disaksikan oleh arwah bapa saya ketika itu. Mengalir air mata mengingatkan pahit manis zaman belajar bermula zaman remaja sehingga ke peringkat universiti (Universiti Malaya). Sangat mencabar... kerana saya anak sulung daripada lapan beradik dan ketika itu kebetulan hasil sawit kurang memuaskan.

Saya sendiri tidak menyangka akan memasuki universiti sebaik sahaja tamat sekolah, tentunya beban kewangan yang membataskan tetapi kalau sudah rezeki tidak ke mana...
tetap ada laluannya.

Saya bukanlah pelajar cemerlang yang selalu disebut-sebut namanya di kelas atau di sekolah, sekadar pelajar sederhana yang cuba mengimbangi pembelajaran di kelas serta aktiviti ko kurikulum di sekolah, tetapi faktor ini tanpa saya sedari rupa-rupanya memenuhi syarat memasuki universiti.

Gambar penuh, siap dengan bingkainya ada di rumah di kampung halaman. Gambar di bawah ini saya gambar semula - menggambar gambar. Sepatutnya kena scan, then save dalam pen drive. Tu yang ada cahaya dekat bawah gambar tu...

Carilah ilmu, asalkan bermanfaat. Ilmu bersifat sangat luas, tidak hanya terhad apa yang dipelajari di universiti sahaja. Memasuki universiti hanyalah salah satu platform mendapatkan ilmu. Tetapi proses belajar itu tetap berterusan sehingga hujung nyawa. 

Sekarang, dalam situasi tertentu ketika saya 'down' misalnya, menatap gambar-gambar ini seolah-olah dapat memujuk hati yang sedang rawan dan menaikkan semangat yang pudar sekejap itu. Sungguh, tanpa disangka rupa-rupanya rezeki saya sudah tertulis - menggenggam Ijazah Sarjana Muda Seni Persembahan (Drama). Alhamdulillah.
  

 







love,
monalizahrais

No comments:

Post a Comment