Friday, March 1, 2013

AGNES KEITH HOUSE

Assalamualaikum...

Maklumat asas, mudah difahami, dengan merujuk 'signboard' di bawah. Berkunjung ke Sandakan - Bandaraya Alam Semulajadi tidak sah sekiranya tidak melawat di tempat-tempat yang dinyatakan di bawah. Selain Sepilok, Sukau Rainforest Lodge etc. Info lanjut dalam laman web tourism.

Bertahun-tahun di rantauan, setiap kali balik kampung halaman saya cuba mengunjungi kawasan pelancongan yang selama ini tidak saya peduli, tidak mengetahui keistimewaan tempat saya sendiri. Sebenarnya tahu cuma tidak mendalami sahaja, hehehe... (sengih-sengih jap).


Sedikit info ringkas tentang Agnes Keith. Agnes Keith merupakan penulis buku Land Below The Wind. Dia datang ke Sabah dengan belayar dari California, bukannya dengan menaiki kapal terbang. Seperti yang kita ketahui... sebut sahaja negeri Sabah, akan disebut juga Sabah negeri di bawah bayu. Penulis inilah yang menggelar Sabah sebagai sebuah negeri yang damai, sejuk dan tenang selembut hembusan bayu.

Buku-bukunya memaparkan pengalaman sewaktu bermastautin di Sabah khususnya di Sandakan ini. Apakah pengalamannya itu? Beli dan baca buku Land Below The Wind serta buku-bukunya yang lain. 
 Berharga RM 60 (Land Below The Wind).
 Hendak maklumat lebih? Berlambak dalam internet just taip Agnes Keith House.










Inilah rumah Agnes Keith. Sebenarnya telah dibaik pulih, dibina semula dan dibuka khusus untuk tatapan pengunjung.

Ok, apa yang saya nampak di tingkat bawah antaranya gambar-gambar lama di dinding :
- gambar Sandakan pada tahun 1940
-pemandangan Kg. Air dari arah Selatan pada tahun 1930-an
-perahu layar tempatan 1936
-pusat bandar Sandakan tahun 1930 
-bangunan pejabat kerajaan 1930
-salah satu lorong jalan di Sandakan dari pasar 1935/6
-Pasar Sandakan selepas perang, dapat dilihat peniaga Cina dalam pakaian tradisional, berambut panjang kemas bertocang dan memakai topi tiga segi
-St. Andres's Night 1951 di Sabah Hotel (photo ihsan Camera Studio)
-St. Andrew's Night 1938

Selain gambar, kita dapat melihat barang lama seperti peti sejuk KELVINATOR, radio jenama BUSH buatan London, England dan jam dinding jenama MONTHE buatan Jerman.
Juga gramaphone jenama HIS MASTER VOICE buatan Britain.

Di tingkat atas, di ruangan bilik kerja yang dipanggil The Bookroom... mesin jahit jenama VICKERS dan mesin taip jenama Remington. Kedua-duanya buatan British.

Dan banyak lagi maklumat penting berkaitan Agnes Keith House. Semuanya ada di dalam rumah ini. Yang saya nyatakan tadi hanya sedikit sahaja.


Bah, kita santai dulu sebelum masuk ke dalam. 
Kita perlu buka kasut/selipar sebelum masuk ke dalam rumah.
Bayaran tiket cuma RM 2 sahaja.
Syaratnya tidak dibenarkan mengambil sebarang gambar di dalam rumah ini.





Bahagian belakang rumah.






Boleh nampak jalan di belakang rumah.





















Adik bongsu kami, Didang. Ketika gambar ini diambil, Didang berumur 11 tahun, sekarang dah masuk tingkatan satu dekat SMK Agama Sandakan, Sabah.





Jika kita bercerita tentang Agnes Keith House... English Tea House & Restaurant juga mesti disebut sekali, kedua tempat ini terletak berhampiran antara satu sama lain. Kalau tak silap saya, program Jalan-jalan Cari Makan (JJCM) di tv3 itu pernah memaparkan tentang restoran ini, ketika itu pengacaranya Maria Tunku Sabri.



Suasana di halaman English Tea House & Restaurant. 





Duduk minum petang sambil bersantai memang seronok, tapi kami cuma bersiar-siar di sekitar kawasan ini. Kebanyakan pengunjung ketika itu terdiri daripada pelancong warga asing.





Memasuki ruangan rumah tea ini kita dapat melihat beberapa barangan lama, antaranya lukisan, mata wang, wain, sofa, etc.


Lawn ball pun ada!



Saya setiap kali pergi ke tempat-tempat menarik, mesti nak snap benda-benda menarik, unik, pokok mangga ini juga termasuk dalam kategori 'benda-benda menarik', tengok tu bunganya bukan main banyak lagi, mesti buahnya pun banyak juga... aduiii... membuatkan air liur kita...



Snap dari jarak dekat.


Berkunjung ke sini mesti tengok sekeliling apalagi kalau bukan Laut Sulu yang terbentang luas itu.



Dah turun dari pintu gerbang English Tea House & Restaurant tu, ambik gambar sekejap sebelum menuju ke Pavilion. Lebih kurang macam tempat meninjau pemandangan.





Adik bongsu Didang bergambar bersama Lingling di Pavilion, berlatarbelakangkan Laut Sulu dan awan biru...



Sebahagian Bandaraya Sandakan, hamparan Laut Sulu dengan kapal-kapal 'berjalan' di atasnya, sesekali kita melihat burung-burung terbang bebas sambil menikmati hembusan bayu yang sepoi-sepoi bahasa itu, cewah... jiwang sekejap. Rasa fresh, tenang jer... menatap keindahan alam.



Tengok tu, 'kulit' Laut Sulu, indahnya ciptaan Allah. Nampak kecik jer kapal tu. Saya try zoom dan lihat Gentingmas Mall. Salah satu pasaraya terpenting di Sandakan. Konsepnya seperti Mydin - borong dan runcit. Sentiasa penuh dengan pelanggan apatah lagi ketika mood perayaan... sesak sangat, tapi pelanggan tetap datang dan sanggup berasak untuk membeli barangan yang diperlukan. Berbaloi berbelanja di sini, cawangannya bertabur di sekitar bandaraya Sandakan. Pilih saja nak yang kedai kecik atau yang besar. 

Peniaga-peniaga kecil, kedai runcit di kawasan kampung selalu memborong barang-barang runcit di sini. Saya mesti berkunjung ke Gentingmas Mall atau rangkaiannya yang lain setiap kali balik Sandakan. Keseluruhannya aktiviti perniagaan di bandaraya Sandakan ini didominasi peniaga berbangsa Cina. Mereka memang kuat dan rajin bekerja. Sehingga sekarang... setiap kali balik Sandakan, masih saya lihat muka pekerja yang sama... sejak saya zaman remaja sehingga usia dewasa ini.

Hanya pekerja tempatan sahaja yang sering bertukar muka, manakala perniagaan makanan dan pakaian didominasi Keling/Mamak Muslim. 



Gambar ini diambil pada tahun 2011 bulan September. Bangunan yang sedang dalam pembinaan itu sekarang sudah siap sepenuhnya - kata kawan saya. InsyaAllah lain kali balik Sandakan saya nak ambil gambar terkini. Bangunan Harbour Square Mall dan Four Point - yang tertinggi di bandaraya ini.





National Clock.


Gambar-gambar ini saya ambil lama dah, tahun 2011 yang lalu. Tetapi ianya menyimpan cerita baik untuk dikongsikan bersama pembaca. Manalah tahu ada yang terrr....datang ke Sandakan, apalagi ambil peluang yang ada berkunjung ke tempat-tempat pelancongan ini. Dan jangan lupa makanan lautnya yang mesti dinikmati, murah dan segar...

love,
monalizahrais 

No comments:

Post a Comment