Tuesday, March 19, 2013

LUCAH

Assalamualaikum, dan salam hari Selasa.

Lain macam saja tajuk petang ini, tapi jangan fikir yang bukan-bukan ya.
Cerita ini memang benar-benar terjadi, pun begitu sudah tentu nama dan lokasinya disamarkan untuk menjaga aib, yang penting 'moral of this story' bahawa janganlah kita melampaui batas sebagai seorang makhluk yang bernama manusia.
 Waduh, macam serius saja bunyinya, tapi ada unsur lucu sebaik sahaja kita membaca cerita ini.
Ok, ceritanya begini...

Di satu kampung yang tidaklah terpencil, tak jauh manapun dari bandar, semua kemudahan asas - rumah, api, air, jalan raya, malah majoriti penduduk kampung XYZ (samaran) sudah mampu membeli kereta sendiri dan memiliki siaran Astro. Namun, adat resam masih diamalkan, amalan tolong menolong, bergotong-royong ketika majlis kenduri kahwin, kematian, kesyukuran masih menebal lagi. 

Terus kepada poin cerita, ada seorang wanita yang bergelar nenek kepada cucu-cucunya. Suaminya sudah lama meninggal dunia. Hidupnya dikelilingi anak cucu menantu. Tidaklah sunyi sangat kan. Tetapi yang pelik dan sukar diterima akal sihat - sayang sekali nenek ini seleranya hendak bersuami muda. Sekitar umur 20-an, 30-an gitu. Bermacam cara yang dilakukannya sama ada baik/jahat untuk meraih cinta golongan pemuda yang telah menambat hati keringnya itu. 

Saya katakan hati kering kerana sepatutnya sebagai seorang yang bergelar nenek kepada cucu-cucunya, mana mungkin dia masih bernafsu apatah lagi terhadap pemuda berusia 20-an dan awal 30-an. Kenapa dia jadi macam tu? Entahlah... kalau nafsu sudah beraja dalam hati... kot. Penduduk kampung yang tahu perangainya ini tentunya bimbang - risau anak-anak mereka 'dipikat' olehnya. 

Kawan-kawannya juga sudah mula menjauhkan diri daripadanya kerana bimbang suami atau anak mereka dikebas oleh nenek ini. Dan pada satu majlis tahlil, di ruangan dapur ketika kaum hawa sibuk dengan persiapan memasak, kebetulan ada sayur TERUNG yang sedia untuk dipotong seterusnya dimasak. Nenek yang tak tahu malu ini dengan selambanya mengangkat terung tersebut sambil tersenyum-senyum seraya berkata - "tengoklah terung ni, cantik, besar dan panjang kan, tengok, aku ada terung cantik."

Mungkin kerana meluat, menyampah ditambah lagi dengan track record nenek ini... beberapa kaum hawa di situ dengan sinis berkata seperti ini - "kami pun ada terung juga, TERUNG ORIGINAL lagi, tak mainlah terung macam tu, kalau dimasak terus lembik."

Sungguh, di hadapan mata saya sendiri menyaksikan lantunan dialog tersebut. Ingatan saya segera terimbas kisah Nabi Yusuf dan Zulaikha, rasanya semua orang pun tahu kisah ini kan. 
 Semoga kita dijauhkan daripada kejahatan yang nyata dan tersembunyi.

love,
monalizahrais
 
 

No comments:

Post a Comment