Wednesday, April 18, 2012

SURAT UNTUK ADIK JEJENG

Assalamualaikum... salam sejahtera adik Jejeng dan adik Notet. Kakak di sini baik-baik saja, batuk sudah berkurangan Alhamdulillah. Macam mana suasana di asrama SMKA? Tiada lagi cerita-cerita hantu kedengaran ataupun serangan histeria? Kuatkan semangatmu adik-adikku. Kakak dulu sama abang Payak mu tujuh tahun tinggal di asrama, bermacam yang dirasa tapi itulah rencah kehidupan.
Kau masih di alam remaja, masih berjiwa muluk-muluk, sentimental kadang-kadang rasa terpinggir hendak memberontak pun ada. Biasalah tu, jiwa remaja masih terikat dengan peraturan sekolah dan asrama, tapi itu semua untuk kebaikanmu adik Jejeng dan adik Notet. Kakak tidak mau berleter panjang nanti kau akan jemu mendengarnya.
Cuma surat ini ditulis sebabnya kakak minta adik Jejeng baca doa selamat untuk mama kita yang akan berangkat ke tempat kami tidak lama lagi kan. Kakak sudah pesan sama mama, kalau ada kesempatan buat sedikit doa selamat untuk kita semua terutamanya dan urusan di KL nantinya berjalan lancar. Beli sayap ayamkah ataupun sup kaki ayam yang selalu kakak Ateng  mu masak, ok juga tu kan.
Tidak perlu jemput ramai tetamu pun tidak apa. Setakat kamu di rumah saja pun sudah cukup riuh dari pangkat nenek sehingga ke cucu. Jejeng dan Notet sudah berada di sekolah agama, meneruskan legasi arwah bapa kita yang sentiasa dengan doa kesyukuran dan doa selamatnya setiap kali ada perkara kebaikan dan bersyukur di atas setiap kejayaan anak-anaknya. Kakak dulupun setiap kali balik Sabah dan pulang semula ke KL sentiasa arwah bapa kita iringi dengan doanya dan kita akan duduk berkumpul beramai-ramai menadah tangan mengaminkan doa, walaupun setakat segelas air.
Tahun ini Jejeng akan menduduki SPM, Notet berperang dengan PMR dan Didang 'bercanda' dengan UPSR. Senang saja bah tu. Bagus-bagus kamu belajar ya, untuk masa hadapan kamu juga. Usaha dan doa itu perlu seiring.SMS, muka buku, cintan cintun itu tolak tepi dulu. Akan sampai masanya kamu akan melaluinya juga. 
Nanti masa kamu hantar mama di airport baru kamu balik asrama kan. Bah, bagus-bagus saja kamu semua di sana, kirim salam sama keluarga di sana dan flying kiss sama semperiding kinit dan kinut.
salam sayang dari kakakmu,
monalizahrais


No comments:

Post a Comment