Saturday, April 21, 2012

NASI LEMAK LORI

Walaikumussalam dan Assalamualaikum Yong... jangan kau begitu bah Yong, malu pula aku lepas aku baca suratmu tentang pendapatmu itu. Biasa-biasa saja bah tu Yong.
Jumaat bah pula kan kelmarin. Kami di Semenanjung ni kalau kelmarin tu kami sebut semalam, bukan macam di tempat kita kan... semalam itu bermaksud malam tadi. Begitulah bah tu, lain tempat lain juga cara percakapannya.
 
Macam syiok tau tempat kamu lepak itu, nantilah ada masa saya balik Sabah nanti, Yong bawa saya pergi sana tempat Yong ceritakan itu. Mesti best kan? Malam tadi masa Yong call itu, sorrylah lambat sikit jawab bukannya apa di atas motor bah kami masa tu. Kami mau pi Mydin bah tu beli sedikit barang. Hujan renyai-renyai pula tu, tu yang cepat-cepat balik juga tu, risau nanti berlebat pula turunnya. 

Baru pula saya perasan, setiap hari Sabtu punya berita mesti ada operasi malamnya. Bukan sekali dua juga kami melalui check-point polis. Tapi apa yang mau dibimbangkan... rotex motor lesen semua settle. Hari ini Sabtu, biasanya saya dan suami lepak di lori di LG. Anak-anak muda yang cergas dan berbudi bahasa sentiasa murah dengan senyuman melayan pelanggan yang datang walaupun setakat beroperasi menjual nasi lemak, burger dan minuman panas dan sejuk.
 
Selalunya selepas membeli lauk di pasar malam, kami akan lepak sekejap di lori itu. Sebelum kami kahwin dulu, memang suami saya biasa makan di situ. Pekerja-pekerja di situ pun sudah kenal sama kami. Di siring jalan saja bah, tapi kawasan itu luas sebabnya bangunan berdekatan luas halamannya.

Sebenarnya tempat itu tidak jauh dengan lorong gelap. Tidak payah sebut nama jalannya, di mana-mana pun kalau sudah malam menjelma...ada tempat-tempat tertentu, apa yang tidak nampak pada waktu siang akan nampak pada waktu malam. Di hujung jalan sahaja, mata kami dijamu dengan 'perempuan-perempuan' cantik. Pandang depan macam ratu cantik tapi kalau pandang belakang atau mendengar suaranya, rupa-rupanya tuan...

Oh, nasi lemak lori itu tidak ada kaitan dengan 'perempuan-perempuan' cantik tadi. Mereka juga tidak mengganggu orang yang lalu lalang di situ ataupun yang sedang menjamu selera dan mata di kedai lori itu. Alah Yong, sudah tentu kau tahu juga tentang pemandangan itu, di tempat kita pun ada juga seperti itu kan...masing-masing punya bisnes.

INSYAALLAH petang ini mudah-mudahan tidak hujan saya dan suami akan gerak ke rumah adik saya dan yahoooo....gembiranya Yong, nanti saya ceritakan sama Yong nanti perkembangan seterusnya. 

Bah, sampai di sini dulu Yong. Jumpa lagi di lain lembaran.

salam sayang,
monalizahrais


 
 

No comments:

Post a Comment