Wednesday, March 7, 2012

KAHWIN - CATERING @ TRADISONAL?


Khemah warna merah, pengalaman pertama saya melihat khemah berwarna merah. Ini majlis perkahwinan anak majikan suami saya bertempat di Meru, Klang. Meriah sungguh, faham-faham sajalah kalau kaum Cina mengadakan majlis memang warna merah menjadi keutamaan.

Tetamu Melayu boleh dibilang dengan jari, itupun dari pihak pekerja termasuklah suami saya. Pekerja dijemput sekali dengan family masing-masing, dapatlah saya menyelit dan kemudiannya menceritakan semula di blog saya ini. Saya, suami dan adik datang ke sini bersama beberapa rakan suami. Naik motor saja kami, senang untuk cilok.

Makanan ada yang non-halal dan halal pula ditempah dari caterer Melayu. Sedap memang sedap tapi tak boleh juga makan banyak sebabnya air halal seperti air kotak dan minuman tin cepat habis. Selebihnya air yang 'gitu-gitu' takkan nak diteguk sekali kan?

Oh! makanan halal dan non-halal itu letaknya berasingan malah jauh. Jadi rasa selesa jugalah menjamu selera. Sekadar memenuhi undangan kan.

Sesuatu yang menarik perhatian saya berkaitan dengan pinggan mangkuknya yang pakai buang. Tidak perlu fikir tentang tugas cuci piring, walaupun duit bukannya masalah besar untuk mengupah tukang cuci piring tetapi saya percaya cara ini dapat menjimatkan masa, hanya perlu mengumpul sampahnya sahaja, itupun dilakukan oleh pembantu rumah mereka.

Tukang masak ramai dan bermacam jenis masakan, tetapi ianya non-halal dan awal-awal lagi kami sudah diingatkan tentang ini oleh pihak keluarga pengantin. Yalah, negara kita ini memang sedia maklum berbeza bangsa dan agama, itu belum dicampur lagi dengan etnik Bumiputera Sabah dan Sarawak. Keunikan negara bernama Malaysia.

Berbalik tentang pinggan mangkuk sudu garfu pakai buang itu, jika dibandingkan dengan majlis perkahwinan dan kenduri kendara di kampung halaman saya, walaupun kebanyakannya sudah beralih kepada catering, tetapi masih menggunakan pinggan mangkuk sudu garfu yang perlu dibasuh.

Terbayang  mak saya yang masih  teguh pegangan adat resamnya, apalah reaksinya kalau tiba-tiba saya mengesyorkan supaya guna cara pakai buang itu? Haha...sudah pasti perkataan pemalas yang muncul dari mulutnya. Memang letih sangat-sangat setiap kali ada majlis kahwin di pihak keluarga saya, bukan merungut tetapi betapa sukarnya hendak mengubah kebiasaan orang tua kita yang membesar di dalam lingkungan adat resam kan?

Untuk majlis kahwin saya dahulu, berbulan saya 'berunding' dengan mak hanya semata-mata supaya makanan dihidangkan dengan cara catering, hanya perlu upah tukang masak sahaja. Itupun hasil rundingan menyebabkan saya sponsor...alamak apalah namanya itu...dulang catering yang berkaki tu, siap beli di carrefour satu set dan sudahnya lebih muatanlah jawabnya sewaktu daftar masuk di airport. Catering punya pasal.

Untuk majlis tunang pula, saya yang memasak lauk pauk untuk tetamu dan ianya cara tradisional,  berhidang di talam. Siap masak sahaja saya cepat-cepat mandi dan berdandan sendiri. Memang letih tapi adik-beradik saya kan ramai lelaki. Adik-adik lelaki saya ni selalu juga terlibat dengan hal-hal dapur terutama sekali bab potong daging dan menyiang ikan , tapi kalau sudah datang tetamu perempuan kat dapur...apa lagi diorang pun 'blah' lah sebab malu.

Sesungguhnya saya sedar betapa sukarnya mengubah walau cuma sedikit, maksud saya tembok tinggi adat resam orang tua kita. Bukannya apa,semakin ramai generasi muda bekerja dan tidak menetap di kampung halaman sendiri, begitu berbeza dengan zaman orang tua kita dahulu yang sangat akrab dengan alam semulajadi...sama ada menjadi petani atau nelayan.

Kena pandai diplomasi juga walaupun ianya bukan jaminan 100% untuk dipersetujui oleh orang tua kita, ditambah lagi dengan perasaan mereka yang cepat terasa dan ianya akan bertambah sensitif terutama yang sudah ada cucu.

No comments:

Post a Comment