Thursday, March 15, 2012

BELI BEG


Harga beg ni bermula dengan RM ratus...tak payahlah sebut harga penuh. Bukan pasal nak tunjuk harga mahal @ murah, tapi saja-saja cerita tentang citarasa sendiri. 
Saya suka beli beg yang tidak terlalu besar @ kecik tapi dapat memuatkan benda-benda penting - purse, bedak+gincu/pelembap bibir, saputangan dan bukan tisu, pen dan pen drive, pad, syiling, handset. Itu yang mesti ada dalam beg jalan saya. Ops! Harap-harap tidak ada penyeluk saku yang membaca entri ini, palis-palis...

Dan saya mesti pastikan beg ini ada dua tali, tali panjang untuk dijadikan sling bag dan tali pendek untuk nampak 'ayu sikit' untuk sangkut kat bahu. Tengok tempat jugalah. Kalau ada jemputan keluarga ke rumah mereka untuk majlis tertentu dan berkereta...pakai tali pendek dan kalau keluar ke pasar atau membeli barang keperluan, naik motor...pakai tali panjang.

Malas nak tukar-tukar beg, jalan situ pakai beg yang itu jalan sini pakai beg yang ini. Bab pindah barang-barang wajib itu yang selalunya tercicir. Tiba-tiba tertinggal IC, adui na, palis-palis lagi.

Perkara pertama terlintas di fikiran... beg jenis ini memudahkan saya menaiki flight setiap kali balik kampung. Saya selalu menaiki AirAsia, jadi faham-faham sajalah kan kita akan naik tangga untuk masuk kabin. Lagipun kalau perempuan bukan sahaja beg di badan tapi selalunya akan ada beg sampingan, beg sandang dan paper bag.

Begitu juga kalau turun KL dan menaiki LRT dan kita terpaksa menaiki 'tren sardin' untuk cepat sampai. Mudah untuk dialihkan ke hadapan bahagian badan, memeluk beg kita dan senang keluar. Saya pernah nampak seorang wanita pakai beg  sangkut kat bahu...dalam keadaan sesak itu destinasinya sampai, dia keluar tetapi begnya sangkut disebabkan pengguna tren berebut keluar dan masuk. Dia dah melangkah kat luar dan sudahnya dia terpaksa menjerit agar diberikan sedikit ruang. Hanya kerana beg!

Persekitaran kadang-kadang membuatkan kita terlalu berfikir walaupun hanyalah sebuah beg. Ianya berbeza kalau saya balik Sandakan...saya membeli sesuatu barang tu sebab saya suka. Tetapi ini bukan hanya kerana minat sahaja tetapi itulah macam saya cakap tadi...persekitaran kadang-kadang membuatkan saya berfikir apa perlunya barang itu, selalu digunakan ataupun lebih banyak dibuat koleksi dan jarang dipakai.



No comments:

Post a Comment