Saturday, March 24, 2012

FESYEN

 Assalamualaikum...

Untuk tatapan mata saya saja, sekadar suka-suka. Bukannya dipraktikkan dipakai di badan sendiri. Setakat itu sajalah. Kadang-kadang tu saya terfikir, macam mana pereka fesyen tu boleh fikir sebegitu? Saya yang bukan seorang pereka fesyen memanglah tak boleh nak faham sangat idea diorang tu. Oh ya, hari ini saya mau cerita tentang pakaian pula, bukan pakaian orang lain tapi citarasa diri sendiri saja bah.

Cara saya berpakaian sewaktu berada di Semenanjung Malaysia (SM)  ini berbeza sedikit apabila saya balik ke Sabah. Di SM saya dan suami misalnya - pakai selipar RM 5/RM 10 pakai jeans/t-shirt/blaus, kasual lah tu kan untuk keluar rumah pi beli barang keperluan rumah. Kalau ke pasar malam lagilah simple lagi-lagilah ke pasar borong/pasar pagi pakai selipar jepun saja...yalah kita akan masuk ke ruangan jual ikan dan sayur, ada kawasan basah/kering.

Senang cerita tak payah risau sangat tentang pakaian sama ada murah/mahal. Sebabnya tidak ada orang yang akan menyibuk apa yang kami pakai dan kamipun bukannya selebriti...Lambakan bermacam jenis pakaian di kedai kecil/besar, tepi jalan dan sejenis dengannya membuatkan kita nampak ianya biasa sahaja. Tidak ada lagi rasa teruja seperti baru-baru sampai ke sini berbelas tahun dahulu. Biasalah tu culture shock sekejap, lepas tu jemulah pula, alahai...

Tetapi sebelum balik Sabah, kami akan beli beberapa pakaian baru, khas untuk dipakai di kampung - pakaian berjalan, pakaian di rumah, selipar baru yang kemudiannya sengaja ditinggalkan di kampung. Bukannya mahal sangat pun malah tidak pernah mencecah RM 50 untuk sehelai pakaian, setakat di bawah RM30 malah yang cuma berharga sepuluh ringgit yang banyak dibeli. Tapi kualiti kainnya memang baik dan tahan lama. Kalau orang tak tahu, mesti mereka menyangka harganya dua kali ganda berbanding harga asal.

Saya akan buat macam ni, beberapa bulan sebelum balik Sabah (tentunya setelah tiket confirm), semua orang pun tahu kan Jusco, saya akan tinjau pakaian yang dijual murah less sampai 70 ke 80 peratus. Itulah yang saya beli. Ada satu lagi The Store - blaus dan t-shirtnya dikumpulkan macam rombengan gitu...dapatlah harga yang murah juga.

Ada sekali saya beli blaus harga sepuluh ringgit, harga asal 70 ringgit kainnya memang jenis kain mahal. Bukan 2nd hand punya tapi penghabisan stok. Saya suruh adik saya teka berapa harganya dan dia sebut harga yang mahal, selepas itu dia tidak percaya apabila saya mengatakan harga sebenar.

Ole-ole untuk ahli keluarga terutamanya pakaian dan kain selalunya lebih mahal berbanding keperluan membeli pakaian kami sendiri. Yalah hendak memberi hadiah biarlah yang terbaik kan. Dan yang penting bukan sahaja mereka gembira dengan kepulangan kami tapi itu juga salah satu cara kita menunjukkan kasih sayang kita. Jarang-jarang jumpa walaupun mereka tidak pernah meminta seperti itu. Siapa yang tidak suka hadiah kan?.

Ada sekali tu saya dan mak keluar ke bandar Sandakan. Kami masuk ke sebuah kedai yang menjual beg. Beg berharga hampir RM50 menarik perhatiannya dan kemudian dia meminta pendapat saya. Saya cakap dekat mak, tak payah beli ini tauke kedai tipulah. Beg macam ni setakat berharga belas-belas saja ni di KL. Waduh-waduh menjadi penghasut pula aku...hehe..

Bukannya apa, nampak sangat tidak berbaloinya harga itu. Rasanya disebabkan persaingan kurang dan bekalan tidak seperti di kebanyakan premis di Lembah Klang. Satu ketika dahulu sewaktu saya masih bujang, saya pernah mengenali beberapa individu yang terlibat dengan perniagaan pasar malam dan catering. Seronok dengar cerita mereka yang kebanyakan kita sebagai pelanggan tidak tahu malah tidak pernah mendengarnya. Dan sekarang sedikit sebanyak apa yang diceritakan mereka itu membuatkan saya lebih pemilih apabila hendak membeli sesuatu...terutamanya pakaian.

Di kampung pula pakaian kami suami isteri lebih mahal sedikit berbanding yang kami pakai di sini. Sebabnya kami mahu keluarga di sana beranggapan kehidupan kami di sini baik, tidak seperti yang selalu dibisingkan oleh kaki-kaki gosip, cakap yang negatif saja. Maksud saya dengan sedikit perbezaan itu - bukannya niat untuk menunjuk-nunjuk/ riak/sombong tapi kalau penampilan itu sama sahaja seperti sebelum merantau ataupun baju yang sama dengan baju tahun lepas juga dipakai...nampak seolah-olah kita ni macam teruk sahaja kehidupan kita di tempat orang kan?

Tapi Alhamdulillah, rezeki di sini sentiasa cukup malah berlebihan. Sentiasa ada ruang dan peluang untuk pulang ke kampung halaman, sekali @ beberapa kali dalam setahun, melerai rindu beramah mesra dengan ahli keluarga. 

love,
monalizahrais








No comments:

Post a Comment