Saturday, March 10, 2012

BUAH SUKUN

Saya buntu sebenarnya setiap kali jiran memberi buah sukun. Sebabnya saya hanya tahu goreng buah ini macam kita selalu buat pisang goreng tu. Disebabkan jiran selalu beri buah ini, saya terfikir mesti ada masakan lain yang tidak saya ketahui.

Jadi...saya pun jalan-jalan di internet cari info tentang buah ini. Rupa-rupanya boleh dibuat macam-macam antaranya dibuat kerepek, masak lemak, dibakar, direbus malah dapat dibuat tepung dan arak. Tapi bab arak itu tidaklah saya berminat, sekadar info saja kan. Buah ini juga mengingatkan saya tentang durian belanda.

Ada sekali tu masa saya balik Sabah, arwah bapa menyuruh saya menggoreng durian belanda yang masih mentah. Rasa pelik dengan permintaannya itu tapi setelah merasa durian belanda goreng, rasa sedaplah pula. Lepas ni saya kenalah lebih rajin daripada biasa mencari dan menambah pengetahuan tentang makanan.

Lagi satu nak bagitau hari ini saya belum makan nasi lagi, buah sukun yang diberi semalam itu saya potong tebal-tebal kemudian gaul dengan serbuk kunyit dan garam dan digoreng, saya makan dengan lebihan lauk malam tadi - ikan tongkol goreng. Sedap jugalah dan sampai sekarang masih terasa kenyang lagi. Biasanya kalau saya makan kudapan yang bergoreng seperti ubi dan pisang selalunya rasa kenyang saya tu sekejap sahaja. Bukan tentang sikit atau banyak yang dimakan tapi maklumlah kan, perut yang sudah terbiasa dengan nasi.

Ada lagi balance buah sukun goreng tadi. Yang belum dimasak pun ada juga. Kena pula hari ini ada pasar malam di Klang, INSYAALLAH cuaca baik petang ke malam nanti saya dan suami akan ke sana juga tu, membeli sedikit keperluan. Manalah tahu kan tiba-tiba teringin hendak mencuba resepi masakan buah sukun seperti yang saya tulis di awal perenggan di atas.

Ada jemputan kenduri selepas Isyak malam karang. Baru sekejap tadi jiran sebelah rumah bagitau, tengah menulis entri terkini ni dia bagi salam. Patutlah awal pagi lagi sudah sibuk masak-masak jiran depan rumah kami ni. Jiran depan rumah ni memang selalu buat kenduri hari Sabtu, agaknya hari yang paling sesuai untuk mereka sekeluarga berkumpul barangkali.

Dan...sekarang ambil handset dan sms suami bagitau tentang jemputan tu, kot2 suami dapat pulang awal hari ini.


No comments:

Post a Comment