Friday, March 30, 2012

IKAN TONGKOL/AYA

Semalam hari Khamis bah pula, di sana kawasan Batu Belah Meru, Klang ada pasar malam yang majoritinya orang Cina, tidak jauh dari pasar borong. Tiba-tiba suami saya teringin makan ikan tongkol/aya, kami panggil ikan kayu. Gerak dari rumah menghampiri jam 8:30 pm. Saya congak masa beli ikan, singgah di restoran Kak Jee balik rumah siang dan masak ikan...lewat juga ni siapnya.

Tapi on sajalah...jarang juga kami makan lewat, sesekali terbabas lewat bantai sajalah kan. Saya kalau sudah jejak kaki ke restoran Kak Jee, confirm langgar pantang makan yang tidak patut saya makan selalu. Sudah tentu nasi lemaknya/ ayam goreng/ sambal sotong/sambal tempoyak. Fuh...benda-benda itu kalau di ngap di mulut hari-hari...jadi macam tangki lah jawabnya kan...hahaha...jarang-jarang tu bolehlah..

Malam tadi di restoran Sri Has (nama restoran tapi kami biasa sebut restoran Kak Jee) - suami makan roti telur dan saya makan apalagi seperti tertera di perenggan di atas! Cuma saya tidak ambil sambal tempoyak malam tadi sebabnya banyak sudah kuah sambal merahnya...
Kenyang...disuaipadankan dengan minuman kegemaran juga - teh o ais limau.

Balik rumah masak macam biasa tapi suami sajalah yang membalunnya. Saya ratah ikan satu ekor dan sejemput nasi. Oh ya, ikan tongkol sudah habis jadi kami gantikan dengan ikan mata besar. Sesuai sungguh ikan mata besar itu dimakan sebabnya awal pagi kami kena membesarkan mata kami supaya cepat-cepat mengemas rumah sewaktu air naik tadi...waduh-waduh, just kidding bah..hehe


No comments:

Post a Comment