Saturday, March 10, 2012

CERITA IKUT SEDAP MULUT BERCAKAP

Lain macam pula tajuk tu. Haha..sengaja bah tu bikin gempak sekejap. Semalam saya pi gunting rambut di salon nine to nine, bayar RM 20 untuk gunting dan cuci rambut sekali. Puas hatilah dengan servisnya. Saya ni cerewet sikit kalau hal-hal yang berkaitan dengan rambut.

Pengalaman sebelum ini tukang gunting rambut saya kasar caranya menggunting rambut, rasa macam nak tercabut rambut saya itu ditambah lagi dengan sikap tidak mesra pelanggannya. Sabar sajalah aku.

Tapi semalam memang puas hatilah, teringat saya dengan satu kedai gunting rambut di bawah menara MPS di Sandakan, langsung tidak terasa rambut sakit seperti ditarik. Dulu-dulu tukang gunting rambut saya arwah bapa, jiran sebelah rumah dan seorang lagi sahabat saya siapa lagi kalau bukan si Jun.

Tapi sejak duduk di Semenanjung ni, kenalah saya gunting rambut di salon. Itu pun kena servay dulu. Yalah, takkan kita masuk salon yang banyak lelaki di dalamnya, saya kan bertudung. Bukannya nak tunjuk 'alim' sangat tapi lebih baik masuk salon yang pekerja dan pelanggannya perempuan.

Melihat news feed di fb semalam, ada rakan fb yang meletakkan berita emak lumpuh ditinggalkan sendirian di hotel murah. Memang menyayat hati tengok muka orang tua tu, siap gambar menangis lagi. Cerita yang sebenarnya hanya ibu tua dan anaknya yang tahu. Sudah tentu Allah Maha Mengetahui berbanding pengetahuan kita.

Kita doakan anaknya insaf dan kembali menjaga ibunya seperti yang sepatutnya. Hargai ibu bapa kita bukan hanya semasa mereka masih bernafas, tanggungjawab kita tidak terhenti di situ. Sekalipun telah terpisah oleh dua alam berbeza, doa perlu dipanjatkan kepada Yang Maha Esa.

Bersyukurlah sekiranya umur mencecah 40 tahun ke atas dan masih punya ibu bapa, bagi saya itu satu bonus dan tidak semua orang berpeluang merasainya. Ditambah lagi kalau keduanya bergelar haji dan hajah serta sihat tubuh badannya. Saya sendiri cukup bersyukur dan bertuah merasai kehadiran seorang bapa sehingga berumur 31 tahun. Adik bongsu saya berumur 11 tahun pada masa tu.

Memang akan ada masa-masa tertentu kita tidak sependapat dengan orang tua kita misalnya hal-hal yang berkaitan perkahwinan, pekerjaan, belajar, adat resam tapi itu bukan alasan utama kita mencipta jurang antara mereka. Zaman mak bapak kita dengan zaman kita memang berbeza dan ianya akan berulang di zaman anak-anak kita nanti...di mana kita akan merasakan ketinggalan dan sesekali sukar menerima zaman mereka nanti. Maka akan berulanglah kata-kata seperti : budak zaman sekarang ni, bukan macam kami dulu...kalau kami dulu-dulu tiadalah macam ni tapi sekarang...lebih kurang macam tu lah.

Jasa yang paling besar sekali kerana merekalah kita ada di dunia ini. Jangan terlalu difikir sikap mereka terhadap kita, yang lebih utama bagaimana kita sebagai seorang anak. Kita dikurniakan akal fikiran dan zaman yang maju daripada mereka. Mereka tetap ada sesuatu yang tidak ada pada kita. Kalaupun tidak mampu dari sisi kemewahan untuk kesenangan mereka, bukankah yang terbaik adalah doa-doa yang selalu kita panjatkan di dalam solat kita?

Selesai mengemas membersih rumah disebabkan banjir Jumaat minggu lepas, hari Rabu sudah tiba-tiba pula hujan lebat. Jadi macam trauma pula kami suami isteri sampaikan tidak dapat tidur malam, bimbang banjir lagi. Berulangkali kami melihat longkang di belakang rumah, memang air naik tapi nasib baik belum tahap masuk rumah lagilah. Lebih kurang jam 4 pagi barulah hujan berhenti sepenuhnya.

Kesannya mata bengkak dan badan letih lesu, jadi macam handphone low battery pula balik-balik bising minta charge mata dan badan tu. Pengalaman pertama rumah banjir kan. Jadi memang kalut jugalah. Bukan tidak pernah merasai banjir, tapi ianya tidak melibatkan rumah yang didiami.

Dan... apa yang terlintas di fikiran kami, macam mana kalau tiba-tiba banjir time kami balik bercuti di Sabah. Bukannya balik Sabah itu dengan kereta tapi tiket flight pulang balik siap-siap dibeli awal-awal lagi. Mestilah tension kan, muka macam kena sembelit memikir rumah banjir kalau tiba-tiba berbaki seminggu atau beberapa hari lagi masa untuk pulang semula ke sini kan?

Jiran di sini memang cukup baik dan prihatin, seolah-olah kami ini berada di rumah milik sendiri dan bukannya penyewa. Awal-awal lagi tuan rumah mengingatkan kami supaya menyerahkan kunci rumah setiap kali kami balik kampung, katanya senang kalau terjadi apa-apa misalnya banjir atau kecurian. Logik akal memanglah begitu sebab dia tuan rumah. Kalau penyewa yang ikut sedap hatinya saja keluar begitu sahaja dari rumah, tidak mahu menyewa lagi...tidaklah menyusahkannya di kemudian hari.

Semalam pun dihantarkan lagi buah sukun. Kalau bab makanan ni memang tidak terbalas saya budi jiran-jiran di sini. Selalu sahaja dihantarkan makanan sedap-sedap malah berlebihan pula tu. Kadang-kadang tu baru sahaja saya terdengar bunyi memasak dan bau masakan yang wangi itu sampai ke rumah, tidak lama kemudian makanan panas-panas lagi sudah dihantar ke rumah.  Yang menjadi kemusykilan saya, dia orang ni sudah makankah, cepat saja hantar makanan ke rumah padahal jemputan kenduri ke rumah mereka lambat lagi?

Balik sahaja suami saya dari majlis mereka, selalunya dikirimkan lagi makanan yang sama yang dihantar sebelum majlis. Inilah satu-satunya tempat yang memang terlalu mewah dengan makanan sepanjang saya berada di semenanjung ini. Maksud saya mereka jenis orang yang tidak berkira dan terlalu pemurah.






No comments:

Post a Comment