Friday, February 17, 2012

ANAK

 Assalamualaikum...


Peristiwa yang berlaku beberapa tahun sudah, cuma sesekali teringat dan ianya mengundang  rasa lucu dan simpati...setiap kali saya dan suami mengimbas kisah ini.

SEHARI selepas majlis perkahwinan kami, macam pasangan yang lain jugalah akan berziarah ke rumah saudara mara. Adat? langgar begitu sahaja, maklum tarikh berangkat ke semenanjung berbaki kurang seminggu. Kalau diikutkan adat, pasangan yang baru berkahwin dilarang pijak tanah untuk beberapa hari. Adat yang berbaloi hanya pada zaman nenek moyang kita, tapi tidak pada zaman ini.

Kami bertandang ke rumah salah seorang keluarga sebelah suami yang terletak di Batu Putih, Sandakan. Kebetulan isterinya baru melahirkan anak kurang sebulan. Kiranya masih dalam pantang lagilah, malah bayi comel itu masih merah kulitnya. Baby sangatlah tu.

Di luar jangkaan, bayi itu hendak diserahkan kepada kami suami isteri. Waduh...waduh...kami datang untuk berziarah bertanya khabar, bukannya hendak ambil bayi. Ibu bayi itu bersungguh-sungguh ingin menyerahkan bayinya. Pada masa itu juga dia akan menyerahkan bayinya sekiranya kami bersetuju, dan tanpa dipinta dia berjanji tidak akan menuntut haknya sebagai ibu kandung pada masa hadapan.

Kesian bayi itu yang tidak tahu apa-apa, sudah dinafikan haknya oleh ibu kandungnya sendiri. Tidak sayangkah dia pada anaknya? Apa yang mendorong dia berbuat demikian? Baru kahwin sehari sudah diberi bayi percuma? Tak logik di akal tapi itulah yang terjadi. Agaknyalah kalau dia jual bayi itu kat sindiket bayi...mahunya dapat banyak duit kan?

Kami suami isteri menolak secara baik tawaran wanita itu. Takkanlah baru kahwin sehari, masih mood pengantin baru lagi, tiba-tiba balik rumah bawa baby. Bukankah itu mengundang kontroversi? Lainlah kalau dah kahwin bertahun dan belum ada cahayamata lagi, itu lain ceritalah.

Rupa-rupanya bayi dan wanita itu serta suaminya tidak mempunyai sebarang dokumen pengenalan diri. Bahkan sewaktu mengandung dan berklinik, di kad klinik tertulis status ibu tunggal. Silap yang dicatur oleh mereka suami isteri. Lebih dari 20 tahun menetap di Sabah, kenapa tidak buat IC? Tahun 80-an, 90-an kan senang untuk berurusan di JPN.

Hidup dalam ketakutan dan sentiasa memandang gelap ke masa hadapan. Takkan itu yang perlu diwariskan terhadap anak-anak mereka? Rasa simpati itu memang ada, tapi hendak
 menolong macam mana? 


love,
monalizahrais 


No comments:

Post a Comment