Wednesday, February 29, 2012

POLITIK

Saya telefon mak, tanya dia tentang BR1M tu. Alah...bantuan duit RM500 tu. Legalah rasa hati mendengar mak dapat duit itu akhirnya...itupun setelah berulangkali turun naik sekejap ke LHDN sekejap ke pejabat UMNO dan berakhir di dewan dekat Sungai Kayu. Memanglah bergerak guna kereta sendiri. Tapi sempat jugalah kami bergurau di telefon, balik modal juga setelah ditolak duit minyak dan makan untuk uruskan RM500 tu.

Macam-macam reaksi negatif dan positif tentang BR1M ni. Tapi lantaklah, orang politik punya kerja biar dia buatlah. Ada bantuan ambil dan kalau diorang gaduh pun, itu asam garam orang berpolitik.
 Kita cuma orang kecil. Kalau nak jadi orang besar pun, biarlah mampu dari segi kewangan dan pengaruh.

Bercakap pasal politik, di mana-mana pun sentiasa ada unsur politik, di dalam rumahtangga, di tempat kerja malah di tempat belajar di dalam kelas itupun ada unsur politik. Hanya situasinya sahaja yang berbeza.

Saya cakap macam tu sebab anak buah saya yang berumur setahun lebih tu yang selalu kami panggil kinit cepat sahaja berubah perasaannya. Dia boleh menangis sakan tetapi sekejap lagi boleh ketawa sesuka hati. Sampaikan kami cakap kinit ni pandai berlakon dan  minta diberi perhatian lebih. Biasalah tu budak-budak kan. Sama macam potician jugakan?

Mak dia suapkan nasi dan lauk yang sama dengan makcik dan pakciknya, tapi kadang2 dia menggeleng tidak mahu makan, dan dalam masa yang sama dia lebih berminat dengan makanan pakcik dan makciknya...padahal piring saja yang  berlainan tapi isinya sama juga. Unsur politik lah tu...hehe

Gurau-gurau saja...

Pendapat peribadi : politik memang tidak dapat dielakkan di kebanyakan negara di dunia ini. Ada di pihak menyokong dan menentang. Memang begitulah...sentiasa ada pro dan kontranya.

No comments:

Post a Comment