Friday, February 24, 2012

LANGSIR BARU


sengaja pilih warna ni. snap sikit sajalah, asalkan nampak coraknya. saya suka warna yang terang, kuat dan nampak menyerlah dari jauh. tetapi kali ini saya pilih warna hijau untuk 'meredupkan' ruang tamu dan bilik utama yang bersebelahan.

sebelum ini warna langsir 'kuning diraja', memang meriah. tapi silau amat setiap kali menjelang tengah hari. matahari terbit dari arah dapur bahagian belakang rumah kami, jadi tengah hari ke petang tu yang tak tahan silau dan panas tambahan lagi kalau musim kemarau dan hujan pun sesekali sahaja...dekat waktu maghrib persekitaran kadang-kadang menjadi 'oren'.

ilham untuk memilih langsir warna hijau ni bermula sewaktu kami sekeluarga berkunjung ke rumah saudara mara. tiada kaitan dengan warna langsirnya, tetapi makcik saya yang seorang ni jenis tak tahan panas, dia sudah terbiasa duduk dalam bilik berhawa dingin. dia sering membawa kipas tangan setiap kali dia berkunjung ke majlis dan kenduri kendara keluarga, katanya panas.

memang betul apa yang dikatakannya itu. kalau di kampung kan rumah papan. rumah besar pula tu berkumpul ramai-ramai selalunya suasana panas, walaupun kipas siling putar 'gear lima'. ramai orang.

saya berseloroh dengan suami, kalau tengah panas terik kan memang kita rasa selesa berteduh di bawah pokok yang rendang. rasa sejuk saja. jadi kononnya langsir baru ni lebih kurang macam pokok rendang tu, sebab tu pilih warna hijau. hehe...

beli kain saja, gunting dan jahit sendiri woo...
bolehlah sikit-sikit, buat yang simple saja kan...
terpenting sekali rumah dapat diredupkan...
tidaklah panas sangat
lagipun warna hijau elok untuk mata.

No comments:

Post a Comment