Wednesday, February 29, 2012

MASAK

saya suka tengok rancangan masakan sama seperti kebanyakan wanita lainnya. walaupun tidak semestinya saya akan ikut 100% langkah serta ramuan yang digunakan. tapi yang tak bestnya...ada segelintir rancangan masakan di tv saya kurang berkenanlah, walaupun nama masakan mengancam.

bukan tentang masakan yang diwar-warkan tetapi penampilan chef yang berkuku panjang dan pakai pengilat kuku. rambut yang dihurai, menyuap makanan guna tangan kiri.pakai sudu atau garfu itu ok sikit jugalah. make up? bukan main tebal lagi sampaikan saya terfikir tidak cairkah solekannya itu dek haba dari masakannya. memanglah dapur moden ada alat khas untuk menyerap asap dan bau masakan tapi saya tetap tidak berkenan kalau penampilan chefnya macam model malah kadang2 tu ketara sangat bukannya pandai masak pun.

serta-merta selera menjadi tumpul. mak dan arwah bapa saya akan bising kalau mereka nampak kami menyediakan makanan dengan rambut terhurai, kuku panjang. memang bingit telinga tetapi kerana leteran mereka itulah mendidik dan menyedarkan kami betapa pentingnya kebersihan makanan.

samalah macam kita makan di restoran, tiba-tiba kita nampak tukang masaknya kotor, sudah tentu kita akan cepat-cepat keluar dan cari restoran yang lebih bersih dan meyakinkan.

ada sekali saya berjalan di belakang deretan bangunan kerana hendak cepat ke tempat yang dituju. secara kebetulan saya melintasi bahagian belakang beberapa restoran. ternampak tukang masaknya ada yang masak sambil merokok dan meludah, sisa makanan bertaburan di lantai, malah bahan makanan tidak dibasuh, terus dimasukkan ke kuali. confirm selepas itu saya tidak akan masuk di restoran berkenaan.



No comments:

Post a Comment