Thursday, December 15, 2016

WAYANG LEBIH, POP CORN MANIS


Assalamualaikum…


Sambung lagi, entri wayang lebih, popcorn masin, cuma kali ini wayang lebih, popcorn manis. Ada sikit lagi nak sambung. Di luar rumah 28`C mostly cloudy, di dalam hati – natural, biasa-biasa saja. Tak mendung tak cerah.



@ Tiket @
Disember, pertengahan bulan membawa maksud +- 2 minggu ke hadapan kita akan memasuki tahun 2017. Baru-baru ini sewaktu membeli sedikit lauk di pasaraya terdekat rumah kami, saya melihat ‘bunga-bunga’ perayaan Tahun Baru Cina itu sudah nampak, walhal Krismas tak lepas lagi. Limau lokam tu dia dah start jual. Pisang kaki, kacang tanah mentah. Seimbang dengan jualan perhiasan Krismas. Setiap tahun jadi macam ni. Dan saya pun spontan mengulang ayat yang sama, cepatnya masa berlalu, how time flies.


Di facebook saya melihat trend terkini promosi jualan online tudung pucci, kain pucci dolce/vantage etc mendominasi wall news feed saya. Saya menjangkakan mood fesyen Hari Raya Aidilfitri 2017 akan didominasi corak pucci dolce ini. Meriah tak? Corak dia tu. Tiba-tiba saya teringat fesyen ‘tudung turki’ zaman sekolah menengah dulu. ‘Tudung turki’ itu semacam tudung pucci, yang bahagian jenis kain tu, jenis licin, ala-ala kain satin dan berkilat. Beza pada corak.


Untuk fesyen,  saya biasanya akan beli beberapa helai tudung mengikut trend terkini. Beli banyak-banyak pun bukannya available sepanjang masa dipakai, namanya pun fesyen. Sebab saya duduk di kawasan jualan fesyen tudung, pakaian yang sentiasa up to date. Contoh saya pergi Jalan TAR bulan ini, kemudian tiga bulan akan datang saya turun lagi Jalan TAR. Fesyen 3 bulan sudah berbanding hari ini banyak beza. Cepat sangat perubahan fesyen tu. Fesyen datang dan pergi, seperti touch n go… mungkin.


Ok, sambung sedikit cerita tiket. Tiba-tiba my husband tanya, Ah dan Id ada call lagi tak? Tanya pasal tiket dia orang. Saya jawab sejak kejadian abang sakit dan saya disindir-sindir tu… sampai sekarang senyap. Kemudian saya dan suami berpendapat – Ah dan Id pandai-pandailah dia orang atur tiket sendiri, dah pernah datang KL dua kali, nombor teksi pun dia orang pegang.

 Alangkan di Sabah pun duduk hotel dan tak naik rumah keluarga sendiri, inikan pula di KL. Ironinya, Raf beritahu saya, Ah cari peguam untuk tuntut harta di kampung, lawan saudara sendiri di mahkamah. Ironinya yang bahagian cari peguam tu, yang menolong Ah mencari peguam tu siapa? Individu yang mencantas tiket saya tahun 2000. Hohoho…


Dendam tidak, marah sikit-sikit. Tapi marah saya tu dah lenyap dah, marah sekejap je sebab kena provokasi, disindir. Saya membayangkan bila-bila masa di masa hadapan sudah tentu kami akan terjumpa Ah dan Id di mana-mana, ketika itu agak-agak macammana reaksi kami? Saya fikir begini, sekarang pun saya tiada perasaan dendam, marah etc yang segaris dengannya. InsyaAllah saya akan layan seadanya, cuma saya tidak akan berurusan apa-apa hal yang melibatkan Ah dan Id.


Ok, siap dah, saya tak mau tulis panjang-panjang part Ah dan Id. Cukup-cukup sudah.



@ MLM Multi Level Marketing @
Selepas dua bulan saya duduk di Sabah dan pulang semula ke sini… tiba-tiba my husband cerita tentang satu simcard bagus, dapat menjana pendapatan lumayan. Kawan promosi katanya. Berdasarkan cerita suami… gerak hati saya mengatakan – ini MLM ni. Saya dah mula risau, saya terus tanya suami berapa duit dia minta untuk modal? Suami cakap tak banyak tak sampai RM 100 pun. Saya tanya lagi, ada sign apa-apa tak? Tiada, balas my husband. Fuh lega.


Saya tak perlu ulang tulis apa itu MLM. Kebanyakan orang tahu tentang ini. Dan saya pun tak naklah lecture my husband lebih-lebih, sekadar mengingatkan dia supaya berhati-hati. Beberapa bulan berlalu akhirnya suami ‘bising’, tipulah simcard ni, nasib baik duit aku keluar sikit je. Simcard tipu yang dia pakai tu pula ada banyak panggilan dari entah siapa-siapa yang selalu call my husband. Tu yang dia rimas tu. Dan nasib baiklah my husband tak terpengaruh cari downline sana sini. Akhirnya berkubur begitu saja simcard tu.


Demo pinggan tak pecah, masak guna lilin. Dulu ada masuk kampung kami, orang jual pinggan kaca, siap demo hempas pinggan depan kita dan memang betul, pinggan tak pecah. Dia jual mahal, ratus RM. Pinggan yang dia hempas tu sah original, cuma pinggan yang dia jual tu tak original. Lepas penjual tu balik, kita try hempas pinggan tu, sah-sah pecah. Masak guna lilin tu pengalaman my husband zaman remaja dia ikut-ikut orang berniaga. Dia tak tahu orang yang dia ikut berniaga tu jenis tipu.



@ Drama @
Actually, my family tak tahu saya lulusan teater, sehingga ke hari ini, saat ini. Dan almost my friend terdekat, terapat, bff, non bff…pun tak tahu. Saya cuma cakap saya belajar bidang kebudayaan. Tak tipu, cuma tak berterus terang saja. My husband? Dah namanya suami, kenalah terus terang, dalam proses saya menerangkan saya ni bekas student teater… garu-garu kepala juga dia mendengarnya sambil melihat saya dengan pandangan yang… kau rasa? Try teka.


Next, sedikit tambahan sambungan entri sebelum ni.


*Behind the scene – saya duduk belakang pentas lebih banyak dari berlakon atas pentas, alaaa zaman belajar dulu tu. Jenis pemalu, naik pentas atas sebab melibatkan kredit CGPA je pun. Kalau sengaja untuk berlakon, memang tak naiklah saya masa tu. Rela lari laju-laju balik rumah, hehe…


So pengkhususan saya, pengurusan dan teknikal teater. Dalam kehidupan seharian, kadang-kadang saya tak teruja sangat dengan hasil akhir, saya lebih berminat ‘benda-benda tersembunyi’, behind the scene dan konsistensi. Ianya umpama – it’s not about nasi lemak, it’s about the PROCESS, macam mana nak buat nasi lemak?


Atau… bukan tentang menjadi juara semata-mata, tapi cara nak mengekalkan kejuaraan itu.
Ingat tak dekat fb, yang behind the scene filem Titanic tu? Agak-agak selepas ni adakah pandangan awak berubah atau masih sama? Setiap kali menonton Titanic?


Kadang-kadang saya tengok drama/filem sebab best sangat jalan ceritanya, saya mesti terfikir…hebat penulis skripnya atau penulis novel ni. Siapa dia?
Kita sama-sama tahu watak Joker psikopat, tapi pernahkah kita terfikir penulis/pencipta Joker tu siapa? Yang mana lagi ‘psikopat’?


Saya terbaca di fb ada seorang individu ni dia suka sangat kritik/komplen pasal drama-drama Melayu kita. Orangnya kerja bidang sains, tak perlu saya sebut pekerjaannya. Seronok juga baca post-post dia tu… dari sudut pandang seseorang yang di luar bidang drama.


Behind the scene ianya seperti rasa manis dalam segelas teh tarik, kita rasa manis tapi kita tak nampak gula yang manis tu. Wujud seperti angin, kita dapat rasa tapi tak nampak.


*Blocking (stage) – dalam teater membawa maksud : precise staging of actors in order to facilitate the performance of a play, ballet, film or opera. Nak tahu lebih lanjut…awak baca wikipedia je, dia terang cukup silau dah tu.


Saya cepat rasa rimas melihat rumah kecik tapi padat dengan perabot sampaikan jalan kita terhalang. Sebab saya duduk di belakang tabir kita buat make up, set & prop, so dalam kehidupan seharian ianya banyak mempengaruhi kita pada waktu-waktu tertentu – menyusun atur letak barang-barang di rumah. Saya sangat mementingkan mesti tiada blocking, mesti rasa selesa. Bukan tentang besar kecik ruang yang ada atau kemas serabut, tapi yang penting kita bebas dan selesa untuk bergerak.


*Cermin.




Di rumah, ada 3 cermin besar dapat lihat seluruh badan, 3 cermin muka saiz sebesar buku latihan budak-budak sekolah yang 200 pages tu, dan cermin kecik letak dalam handbag. Sebelum bercermin… pastikan kita menghadap tempat terang, saya buat macam ni – saya sangkut cermin dekat tingkap, so saya dapat pencahayaan semulajadi dan ini juga membawa makna, di luar rumah itulah muka sebenar kita, rata tak rata bedak yang dipakai, make up yang natural atau terlebih cat muka. Tapi untuk make up pelakon di pentas kena teballah sesuai dengan watak, kadang panas kat atas tu, tu belum kena suluh lampu sorot lagi tu, gerak sana sini. Kalau tak make up macam mana nak show watak tu.


Saya hairan melihat sesetengah kaum wanita terutamanya, selamba je bercermin dengan cermin yang kotor, dah berbintik-bintik cerminnya. Tu belum masuk bab cermin retak sana sini. Apa yang dia pandang ya? Saya terfikir, dia tak cek ke jerawat, bulu, apa-apa keganjilan dekat muka dia tu, kena pula tu cermin tu membelakangkan cahaya. Kan gelap tu. (dey! berapa banyak tu daa…)


*Sisi pandang –rasa seronok menonton tv bersama family, yang bahagian komen-komen tu. Mendengar komen jujur dari mereka, kadang kita mendengar sesuatu yang baru tak terlintas pun di fikiran. Kalau menonton drama/filem bersama rakan-rakan seperjuangan (sama bidang hehe…) pimai pimai tang tu je lah komennya. Dah nama pun bidang yang sama, fikiran lebih kurang sama patennya.


*CCTV – melihat ‘drama’ kehidupan di hadapan mata ‘live’. ‘Membaca suasana’ dan duduk diam-diam sambil hmmm… lantak koranglah, yang penting aku bahagia haha…

Dan, habis sudah cerita. Nanti sambung lagi lain kali, tata… bye sayang…

love,
monalizahrais
Bt 3 Jln Kapar, Klang
Selangor
15 Disember 2016
Khamis

No comments:

Post a Comment