Friday, July 6, 2012

TOREH DAN MENANG

Malam tadi semasa menonton 999 di tv3... menarik perhatian saya sebaik sahaja pengacara rancangan itu mengatakan pihak mereka banyak menerima aduan berkaitan stail penyeluk saku yang menoreh beg menggunakan pisau/alat tajam tanpa disedari pemilik beg. Ingatan saya serta merta 'melompat' ke zaman kanak-kanak saya, sekitar tahun 80-an.
 
Pada masa itu hasil kelapa sawit agak lumayan. Mereka yang memandu bas pula rezekinya melimpah ruah setiap kali peneroka gaji. Selain charge tambang menaiki bas, charge barang turun dikenakan. Pada ketika itu  orang tua kami berduyun-duyun menaiki bas menuju bandar Sandakan. Macam satu pesta kecil. Gentingmas, Chung Kwong dan Pasaran Ria selain Pasar Payung-Payung dan Central Market Sandakan sentiasa padat dengan pengunjung. Oleh kerana mood gaji... mudah juga tersebar apa sahaja peristiwa menggemparkan.
 
Termasuklah penyeluk saku yang mahir menoreh beg dengan pisau cukur. Ada di antara orang tua yang berbelanja ini hanya menyedari beg mereka ditoreh, duit pun sudah lesap semasa hendak membuat pembayaran di kaunter. Kesian makcik/pakcik tu...cerita ini kekal segar di ingatan saya. Saya dengan berseloroh malam tadi mengatakan kepada suami... rupa-rupanya penyeluk saku jenis ini sudah sampai di semenanjung, maklumlah kan di sini lagi berbaloi berbuat demikian bukan duit sahaja malah handset yang mahal-mahal tu! Memang lumayan.
 
Pandai betul diorang hiris beg. Cekap tangan diorang ni, tapi bukankah lebih elok diorang belajar silap mata, lebih bagus malah dapat juga menghasilkan duit. Macam-macam jenis manusia. Ada-ada saja...
 
 
 
 

No comments:

Post a Comment