Monday, July 2, 2012

ADAT RESAM vs AGAMA

Assalamualaikum...
Saya tidak bermaksud mengkritik menyatakan begitu begini buruk pada pandangan saya, saya cuma sekadar menulis berdasarkan apa yang saya lihat dan apa yang saya rasa, berlandaskan sedikit pengetahuan dan pengamatan apa yang terjadi di sekeliling saya. Cuba kita lihat proses ini, daripada tidak tahu kepada tahu, kemudian daripada tahu berminat mendalami sesuatu ilmu itu sehingga menjadi 'master'.
 Ambil contoh bermula dari sekolah rendah menaiki sekolah menengah dan berpeluang serta sanggup/mampu belajar lagi sehingga peringkat diploma, ijazah, master, PHD malah ada yang double degree. Semuanya melibatkan PROSES/PERINGKAT. Ianya berlangsung bukan dalam waktu yang singkat bukan. Begitu jugalah dengan proses pembangunan jiwa kita.
Hormati orang yang lebih tua, selalunya membawa maksud kita akan bersalam tangan dengan sedikit badan yang ditundukkan/mencium tangan orang yang lebih tua - itu kata adat resam. Tapi kata agama... pun begitu juga kita perlu hormat mereka yang lebih tua dari kita cuma ada batasnya, tidak semua boleh bersalam bersentuhan tangan. 
Orang tua-tua yang teguh memegang adat resam berharap yang teramat sangat semoga ianya dapat diwariskan kepada anak cucunya, dia akan sangat sedih sekiranya generasi muda tidak berminat dengan kerja-kerja adat ini. Tidak semua adat resam sesuai diamalkan sepanjang zaman, sebagai contoh ada satu adat yang mewajibkan bakal pengantin dilarang keluar bilik/rumah/dikuarantin sehinggalah majlis kahwin bermula dan setelah berkahwin pun dilarang pijak tanah untuk beberapa hari. 
Dahulu... berdasarkan cerita kahwin orang tua-tua kita, logiklah tu kena duduk bilik/rumah seminggu atau lebih sebelum majlis kahwin. Sebabnya orang dulu-dulu kebanyakannya bekerja di ladang/sawah padi/nelayan yang sentiasa berpanas berhujan... jadi ada sedikit waktu itu digunakan untuk pakai bedak sejuk seluruh badan, mandi bunga supaya nampak segar, cukup tidur dan makan minumnya pun dijaga/dicatu, maklumlahkan bukan selalu jadi raja sehari, paling lama pun sehari dan setengah malam...disandingkan di pelamin untuk tatapan para jemputan.
Tidak perlu pergi jauh, yang dekat pun sudah lebih dari cukup untuk dijadikan iktibar, untuk diri saya terutamanya.  Saya dan suami cuma bertunang selama seminggu. Bayangkan betapa sibuknya persiapan untuk kahwin, setiap hari saya dan keluarga turun naik bandar menguruskan segala macam bermula dari mencuba pakaian pengantin sehinggalah pergi ke majlis agama mengisi borang bertemu jurunikah... sehari selepas majlis kahwin cuma ada seminggu sahaja masa untuk 'terbang' ke Semenanjung. Seminggu itulah yang digunakan untuk bertandang ke rumah keluarga di Kota Kinabalu dan Sandakan...So, macam mana hendak ikut adat resam kan? Zaman berbeza.

Adik saya yang kahwin raya tahun lepas lagi 'menarik' ceritanya bahkan dijadikan usikan keluarga sebabnya langsung tidak menepati adat resam 'kuarantin' itu. Selesai bersanding pada malamnya, beberapa jam selepas itu +- jam tiga pagi saya, suami, adik saya suami isteri dan dua orang ahli keluarga bergegas menuju ke Kota Kinabalu, sebabnya adik ipar saya itu terikat dengan peperiksaan semester akhir. 
Bukannya kami tidak merancang tarikh perkahwinan adik saya itu supaya tidak 'berlanggar' hari dengan peperiksaan, tapi tarikh peperiksaan tiba-tiba diubah di saat-saat akhir ketika semua jemputan sudah disampaikan, takkan ditarik balik kot... mana boleh itu macam kan. Mahu tak mahu saya dan suami ikut sekali ke KK sekali jalan, walaupun kami ada pilihan pergi hari lain. Yalah, takkan si pengantin yang sudah mengantuk penat itu pula yang 'drive' sendiri. Kesian dia... berjam juga tu Sandakan ke Kota Kinabalu, kena pula tu suasana pagi benar, kelam malam masih meliputi alam. The best momen 4r sleeping beauty...right?
Balik dari KK, barulah adat kuarantin itu dijalankan. Syaratnya pengantin lelaki mesti tidur/diam di rumah keluarga isterinya selama tiga hari tiga malam. Adat punya pasal, padahal sebelum itu ter... honeymoon di KK seminggu kerana urusan peperiksaan semester akhir. 

Adat resam cuma satu pilihan, jangan dijadikan ianya kewajipan malah wajib meninggalkannya sekiranya adat resam itu menyusahkan atau ada unsur-unsur mistik/syirik. Tuntutan agama yang perlu diutamakan/ diwariskan kepada generasi seterusnya. Benar, petunjuk hidayah itu milik Allah... 

Terlalu banyak adat resam semakin tenggelam dek arus kehidupan moden. Memang ada waktu tertentu terjadinya konflik antara generasi muda dan tua berkaitan adat resam ini. Yang terbaik juga semestinya berlandaskan ajaran agama Islam yang suci... apa sahaja permasalahan semuanya terjawab jelas dengan mendalami ilmu... mendalami Al - Quran dan himpunan hadis... ingatan untuk diri saya terlebih dahulu sebelum berpesan-pesan dan ingat mengingati kepada orang lain.







No comments:

Post a Comment