Thursday, July 19, 2012

ISTERI

Assalamualaikum dan salam hari Khamis. Sementara menunggu ais keras membaluti lauk yang dikeluarkan dari peti sejuk mencair...ada baiknya saya menulis di blog terlebih dahulu. InsyaAllah lewat petang nanti kita akan mengetahui tarikh kita berpuasa di bulan Ramadhan tahun ini. Semoga kita semua dilimpahkan rahmat sebanyak-banyaknya semasa menjalankan ibadah berpuasa.
 
Hari ini saya nak menyuarakan pendapat tentang pengaruh isteri di dalam kehidupan berumahtangga. Isteri boleh jadi sumber motivasi, pemacu semangat, tulang belakang suaminya mencapai kejayaan atau boleh menjadi penyebab suaminya merudum semangatnya, hilang harga diri malah ada yang seperti lembu ditambat hidungnya sentiasa tunduk, takut dengan isteri sehingga suami tersebut selalu keliru/celaru.
 
Ianya bersifat abstrak, lain orang lain pandangannya. Sering kita mendengar pasangan itu ini tidak padan dari segi rupa paras dan tingkah laku, tetapi ketentuan jodoh itulah yang terbaik untuk dirinya.
 
Penyatuan dua jiwa di atas nama sebuah perkahwinan bukanlah memerlukan persamaan dari segala aspek, tapi bagaimana perbezaan itu dijadikan kekuatan dan kesatuan, persefahaman untuk melayari bahtera kehidupan. Setiap pasangan mengharapkan perkahwinan mereka kekal sehingga hujung nyawa, itulah yang pertama dan terakhir.
 
Fasa baru bermula... banyak cabaran malah ada yang tidak terduga di fikiran pastinya menguji kehidupan pasangan berumahtangga. Kalau cara fikir sama sahaja, bagaimana hendak melihat sesuatu permasalahan itu dari sisi pandang yang berbeza? Malah tidak akan nampak jalan penyelesaiannya. 
 
Melihat dari sisi fizikal sahaja sudah membuktikan, ianya saling melengkapi satu sama lain. Suami dan isteri masing-masing ada peranan dan pengaruhnya, terpenting sekali biarlah persefahaman itu terbentuk berlandaskan nilai-nilai agama.

No comments:

Post a Comment