Tuesday, July 24, 2012

BERITA GEMBIRA

Assalamualaikum... hari Selasa hari keempat kita berada di bulan mulia - Ramadhan. Semalam, saya call rumah di kampung, macam biasa bertanya khabar mak adik beradik ipar duai termasuklah semperiding kecil. Adik ipar saya, Teng-teng pula sedang berada di hospital DOK, sakit perut nak bersalin.
 
Dan... awal pagi tadi menghampiri jam tiga pagi, adik saya Manan menghantar mesej isterinya selamat bersalin anak lelaki. Alhamdulillah, bertambah lagi bilangan cucu 126 pkt 6, cucu ketiga. Maknanya bertambah lagi semperiding baru dan tentunya merancakkan lagi kemeriahan keluarga kami dengan telatah anak-anak kecil ini yang pastinya mencuit hati.
 
Hari ini juga merupakan sebutan kes di mahkamah syariah, Sandakan susulan harta arwah bapa yang kami tuntut, ditukar hak milik sepenuhnya ke atas nama mak. Semua adik beradik diwajibkan hadir ke mahkamah, kecuali saya dan seorang lagi adik saya yang menetap di KL... kami cuma tandangan borang tuntutan di mahkamah syariah Kuala Lumpur dan dipos semula ke Sabah. Petang nanti saya nak call lagi rumah bertanyakan hal tersebut, semoga semuanya dipermudahkan.
 
Bercerita tentang Ramadhan, bulan yang sangat digemari ditunggu-tunggu oleh kebanyakan umat Islam. Saya mengatakan begitu kerana ada juga segelintir kecil yang tidak memahami kemuliaan bulan istimewa ini, gelisah kerana tidak suka berpuasa (maaflah ya cakap macam tu, tapi realitinya memang wujud golongan seperti ini).
 
Tapi itu tidak bermakna kita yang kononnya berpuasa ini sudah cukup ikhlas menunaikan perintah wajib ini. Puasa tapi tidak solat, sangatlah rugi... ingatan untuk diri saya. Terpenting sekali kesungguhan kita memperbaiki diri sendiri, merebut segala peluang/bonus tambahan/subsidi Ramadhan yang hanya datang sekali dalam setahun.
 
 Hari pertama Ramadhan, agak meriah di rumah kami di Klang ini. Sebabnya kami ada tiga orang tetamu dari KL, siapa lagi kalau bukan adik saya dengan tunangnya dan seorang lagi kawan kepada tunangan adik saya. Masaklah spesial kan, secara kebetulan saya dan suami membeli barang basah dan sayur-sayuran di pasar borong seawal jam empat pagi kami sudah gerak ke sana, sekali dengan bersahur.
 
Kurang dari sejam... jiran sebelah rumah menghantar juadah puding. Terima kasihlah yer juadah tu...sedap sangat. Kami pun membalaslah juadah tersebut dengan masakan yang kami masak, segan juga nak hantar pinggan kosong macam tu saja. Salam bertalu-talu, tapi tidak bersahut, mungkin makcik tu tiada di rumah dan akhirnya terbantut begitu sahaja hasrat kami membalas juadah. Mungkin makcik itu keluar... kami bersangka seperti itu.
 
Sebenarnya sebaik sahaja jiran sebelah hantar puding tu, ingatan saya terus sahaja meleret kepada pelbagai perisitiwa lalu tanpa dapat ditahan-tahan lagi. Tidak ada kaitan dengan jiran sebelah, tapi saya teringat seorang makcik yang saya kenali semasa bekerja di sebuah pasaraya. Biarlah kita namakan makcik ini Kak XYZ.

Kak XYZ dapatlah kita katakan warga emas, umur 50-an dan punya cucu ramai, anak-anaknya pun masing-masing sudah berumahtangga. Kami yang muda-muda ini hairan bercampur sedikit syak wasangka, kenapa Kak XYZ perlu bekerja, bukankah lebih baik dia duduk rumah bermanja dengan cucu-cucunya? Atau...adakah anak-anaknya tidak mempedulikannya?

Tanya itu ini... rupa-rupanya sangkaan saya dan rakan-rakan lain meleset sama sekali. Jelas Kak XYZ, dia bekerja bukan kerana duit ataupun dipinggirkan oleh anak-anaknya. Duit pencen suaminya sahaja lebih dari cukup untuk menampung kehidupan mereka, malah kalau setakat mengharap duit anak-anak...pun terlebih cukup juga. Tapi dia bekerja kerana dia suka dan biasa bekerja sejak dari umur muda lagi. Dia tidak tahan duduk-duduk di rumah, bosan katanya. Bukannya dia tidak mahu bermanja dengan cucu-cucunya, tapi kata Kak XYZ biarlah anak-anaknya berdikari melayari bahtera rumahtangga mereka. Setiap kali habis waktu bekerja, suaminya yang juga sudah pencen akan menjemputnya pulang ke rumah. Itulah rutin harian Kak XYZ.

Kak XYZ berharap semoga dia terus diberikan kesihatan yang baik dan dapat bekerja seperti biasa. Kak XYZ ini memang cergas orangnya, walau tidak secergas orang muda yang berusia 20-an... sepanjang saya mengenali dia, tidak pernah lagi saya mendengar dia cuti sakit atau merungut sakit itu ini. Alhamdulillah, itupun satu bentuk rezeki juga Allah bagi kat dia, nikmat kesihatan. Kita semua sedia maklum, berapa ramai yang memiliki kesihatan baik di usia emas, masih cergas lagi bergerak ke sana sini? Tentunya bilangannya sedikit berbanding mereka yang bertarung dengan pelbagai penyakit di usia tua mereka.
 
Ingatan saya tidak terhenti di situ. Contoh terdekat arwah nenek saya. Walaupun pakcik dan makcik saya termasuklah mak saya yang merupakan anaknya, berulangkali menghalang arwah nenek dari bekerja, tapi tetap juga arwah nenek saya itu tidak mahu duduk diam. Duit ada... dia ada simpanan sendiri, tidak termasuk duit yang dihantar oleh anak-anaknya, tapi yalahkan, mungkin situasinya sama seperti Kak XYZ, jenis yang suka bekerja. Arwah nenek saya ini setiap kali ada kelapangan... dia gemar turun bandar berbelanja dengan saya. Saya masih ingat lagi, dia sanggup tunggu saya balik dari KL semasa cuti semester hanya semata-mata sekadar menemaninya berjalan di bandar Sandakan.
 
Jangan kita pandang rendah, menghina mereka yang bekerja biasa-biasa sahaja sedangkan kita kerja relaks sangatsangatsangat, maklumlah aircond sepanjang masa, keluar pejabat masuk kereta aircond lagi dan balik rumah pun aircond lagi! (berapa kali aircond daaa...). Malah itulah yang dibangga-banggakan. Tapi kita tidak tahu, mereka yang bekerja biasa-biasa itu Allah beri anugerah kesihatan yang tidak ternilai bebas penyakit, sedangkan kita yang sentiasa aircond dan bersenang lenang ini mungkin kena turun naik masuk keluar hospital, siapa tahun kan? Mudah-mudahan kita semua diberi nikmat kesihatan tubuh badan, zahir dan batin serta jiwa sentiasa tenang dan selalu mengingatiNya.


 
 
 
 






 
 
 


 
 

No comments:

Post a Comment