Monday, July 16, 2012

ALA-ALA SURROGATES GITU !

Assalamualaikum dan salam Isnin. Cuaca sekejap terang sekejap kelabu, tidak menentu nadanya, tak kisahlah... cuaca memang begitu tidak jauh bezanya dengan emosi kita bukan. Bukan cerita tentang surrogates yang hendak dikupas, cuma sedikit dari point cerita itu yang hendak dikaitkan dengan fenomena laman sesawang - facebook.
 
 
Kadang-kadang dalam fb kita merasakan orang ini peramah sebabnya rajin update status di wall, tetapi setelah bertentang mata... dia seorang yang sangat pendiam, sepatah ditanya sepatah atau separuh kata sahaja dijawab. Ada juga fb rakan yang seolah-olah hidup segan menunggu mati rupa-rupanya setelah terjumpa di luar fb, dia sangat peramah. Itulah facebook... hanya gambaran minda dipaparkan bermacam rupa cuba digambarkan tapi tidak semestinya 100% sama dengan realiti.
 
 
Saya masih ingat lagi, satu ketika dahulu saya online fb waktu tengah malam semata-mata untuk update apps sahaja. Dalam masa yang sama saya tengok laman web yang lain. Malah saya tidak tengok pun news feed. Sehinggakan saya disapa seseorang yang hanya dikenali di laman fb bertanya di ruangan chatting... kenapa saya online setiap malam, adakah saya berjauhan dengan suami, terkejut tergelak saya membaca soalan rakan fb itu. Sedangkan suami ada di sisi, ringkas sahaja jawapan saya...saja-saja online, duduk serumah dengan suami yang tengah layan internet juga. Saya siap bagitau lagi, suami tahu password fb saya dan saya tahu password fb suami. Dan sapaan itu terhenti di situ.
 
 
Ada juga rakan yang kantoi berfb di waktu bekerja, akhirnya kena panggil masuk bilik bos. Rupa-rupanya bos cakap macam ni, agak-agaklah fb tu, nanti customer komplen payah nak jawab! Hehe... menyelam sambil minum air. Rupa-rupanya bos pun tengah layan fb jugaaaa...
 
 
Kaitan dengan surrogates? Di dalam surrogates, manusia sebenar hanya duduk rumah tapi klon mereka yang berupa robot pintar sentiasa cantik, tampan, muda belaka menjadi wakil mereka menjalankan kehidupan seharian. Hanya ada beberapa orang manusia sahaja yang menjalani kehidupan 'tradisional'. Di akhir wayang digambarkan kesemua robot ini musnah dan kelihatan begitu ramai manusia sebenar (pembeli/pengguna robot) keluar terpinga-pinga hairan kenapa robot mereka musnah begitu sahaja. Yang menarik perhatian saya mereka keluar dengan baju tidur dan tidak terurus. Robot pintar ini hanya perlu dipantau dari rumah, digambarkan hanya perlu duduk/baring sambil memakai cermin mata khas dan dikawal oleh minda si pengguna.
 
 
Sampai macam tu sekali, memanglah sekadar fiksyen sahaja, sedikit kaitan dengan fb... macam yang saya sebut tadi, apa yang kita lihat di fb tidak mengambarkan 100% siapa seseorang itu di luar dari fb. Berapa ramai yang tahu adakah gambar yang diupload itu gambar edit/original. Dalam fb nampak cantik lawa handsome sudah tentu gambar yang ada nilai sebegitu sahaja akan dipaparkan di fb masing-masing, takkan hendak dedahkan kelemahan diri sendiri bukan? 
 
 
Apa sahaja yang kita update di wall masing-masing semuanya menjawab soalan Encik Facebook iaitu What's on your mind?.  Nasib baiklah hanya di laman maya, bayangkan kalau satu hari nanti jadi macam surrogates pula... kita duduk rumah dan robot kita yang menjalankan tugas seharian kita. Kita pilih robot yang cantik, handsome, sentiasa muda dan kita hanya perlu mengawal pergerakan/pertuturan/pemikiran robot ini hanya melalui komputer dari rumah?
 
Di mana original kita sebagai seorang manusia kalau sudah sampai ke tahap seperti itu?. Manusia diciptakan sebaik-baik kejadian. Pemikiran orang barat ini memang tidak ada batasannya tidak ada garis panduan kerana mereka tiada panduan hidup seperti kita Islam yang ada Al-Quran dan Hadis yang sentiasa available sepanjang zaman, dalam apa jua keadaan.
 
 
Melalui pemikiran, orang barat ini sentiasa menjajah minda orang Islam menggunakan apa sahaja medium sekecil watak kartun malah sebesar seluas tayangan filem-filem mereka di seluruh dunia. 
 
 
Takkan robot kita yang pergi Solat Jumaat atau kalau pengguna robot itu meninggal dunia... robot juga yang mengebumikan jenazah? Atau sakit pening bersalin di hospital misalnya takkan dikendalikan robot? Contoh terdekat ciptaan komputer, telefon bimbit yang melalui pembaharuan sepanjang masa, pelbagai fesyen bermacam pilihan. Tapi sebenarnya otak kita yang lebih hebat, anugerah yang tidak ternilai kurniaan Allah S.W.T. 

 
Ciptaan manusia itu hanya bertujuan membantu memudahkan urusan seharian malah tidak sesempurna ciptaan Allah pemilik alam semesta. Betapa kerdilnya kita di sisi-Nya.






 
 







No comments:

Post a Comment