Monday, August 15, 2011

RESEPI RAYA

Sudah tentu resepi yang berkaitan dengan ayam dan daging. Rendang, ketupat, kuah kacang, aneka biskut dan kek antara juadah yang terdapat di kebanyakan rumah kita. Tidak terkecuali duit raya yang sinonim dengan kanak-kanak.

Berada di usia dewasa ini, masa untuk kita lebih banyak memberi berbanding menerima. Mengikut kemampuan masing-masing. Situasi yang saya suka, berkaitan dengan penyediaan hidangan untuk hari raya. Kuih makmur dan kuih siput...mesti ada dan dibuat setiap kali menjelang raya, untuk digandingkan bersama dengan kuih-kuih yang lain.

Leceh membuatnya tetapi seronok makannya. Saya tidak suka terlibat dengan proses membuat kuih muih dan biskut kerana saya lebih berminat dengan hidangan lauk-pauk. Sekarang saya ligat mencari resepi, mencarinya memang mudah sama ada membeli buku mahupun online saja di internet.

Cabaran utama -  bertambahnya kilogram daging dan ayam yang lebih banyak daripada hari-hari biasa. Hendak seimbangkan rasanya, agar tidak terlebih masin, manis ataupun terlalu pedas. Maklumlah kan, keluarga saya ni besar dari pangkat datuk nenek ke cucu cicit akan berkumpul, tak pun bertandang sekejap ke rumah.

Jadi cabaran juga tu untuk memastikan rasa makanan dapat diterima oleh tekak tetamu yang berbeza generasi ini. Begitu juga dengan air minuman, perlu variasi. Yang kanak-kanak dan remaja lebih menggemari minuman sejuk. Tetapi pangkat orang tua dan datuk nenek ni lain sikit, selalunya kena tanya dulu mau minum apa, perlu letak gula atau tidak, panas sepenuhnya atau suam-suam kuku.

(Amboi! Baru 15 Ramadhan, sudah sibuk-sibuk rancang menu ya)

Tak salah merancang awal, supaya tidak kelam kabut nanti. Kalau pun tidak sama 100% dengan perancangan asal, setidak-tidaknya tidaklah lari jauh sangat dari plan.
Ada juga terlintas di fikiran saya juadah berasaskan makanan laut...fikir, fikir dan terus fikir...


No comments:

Post a Comment