Monday, August 1, 2011

SAKIT

Sudah hampir seminggu saya batuk. Sakit badan dibuatnya. Yalah, asyik batuk siang malam. Sebelum ini saya mengalami alahan, terpaksa menghadap doktor di POLYKLINIK KOO & Quay. Bab klinik dan hospital ni saya kurang suka, kecuali kalau betul-betul terpaksa. Bukannya apa, tidak suka sakit tetapi yalahkan...sebagai manusia takkan sihat sepanjang masa. Akan ada masa-masa tertentu kesihatan kita kurang memuaskan. Sejak akhir-akhir ini memang cuaca tidak menentu. Berselang seli hujan dan panas. Itu antara faktor batuk ini. Ditambah dengan udara di kawasan ini yang saya agak sedikit tercemar. Ini dapat dipastikan melalui tingkap yang cepat saja berhabuk walaupun selalu dibersihkan. Oh ya, selepas ini saya perlu menyediakan face mask untuk kegunaan semasa membersihkan rumah. Fikir saya sendiri. Kedengaran juga suara batuk dari rumah jiran saya. Nampaknya bukan saya seorang saja yang batuk.

Cepatlah sembuh!. Niat saya menelefon ke rumah mak bapa terbantut kerana batuk ini. Memang menjadi kebiasaan, saya akan menelefon ke rumah setiap kali menjelang bulan puasa. Tetapi yang lucunya kalau saya tidak dapat balik rumah semasa hari raya saya tidak akan call rumah. Sebabnya saya tak nak menangis dalam telefon. Waduh-waduh, ada pula macam tu. Begitu juga kalau kesihatan kurang memuaskan, saya tidak akan call rumah. Tidak mahu mereka bimbang sebenarnya. Maklumlah berjauhan dengan family dan kampung halaman. Saya teringat semasa masih bergelar pelajar di IPT dulu. Masa tu saya demam dan doktor suspek denggi. Perlu menunggu ujian darah untuk pengesahan sama ada perlu atau tidak masuk hospital. Seluruh kawasan perumahan yang didiami ketika itu memang telah dikenalpasti kawasan wabak denggi. Bunyi ambulans sentiasa kedengaran setiap hari. Keluarga saya di Sabah bimbang yang teramat. Nasib baik saya cuma suspek denggi dan tidak perlu masuk hospital.

Seperti orang lain juga, harapan saya semoga kesihatan diri bertambah baik bebas penyakit. Lagi satu, kena jaga makan, itu antara yang penting. Makan dan perut selalunya punca segala penyakit.

monalizah rais

No comments:

Post a Comment