Wednesday, August 3, 2011

MIMPI


Semua orang pernah bermimpi. Pelbagai cerita berkaitan dengan mimpi. Ada yang menakutkan tidak kurang juga melucukan dan ada yang menjadi kenyataan di alam nyata. Saya pernah terbaca dalam sebuah buku, mimpi berwarna dan mimpi hitam putih. Rupa-rupanya dengan membaca kita akan melangkaui banyak sempadan fikiran.

Saya pernah mengalami kedua jenis mimpi tersebut; hitam putih dan berwarna. Apabila bermimpi yang colour itu, memang warna warni, seperti menonton tv berwarna.

Beberapa minggu lepas saya bermimpi seorang rakan yang saya kenali mengajak saya keluar rumah berjalan-jalan. Dalam mimpi tersebut dia membawa saya bersiar-siar di tempat yang indah, menghidangkan makanan yang sedap-sedap. Air mukanya sentiasa manis, senyuman tidak lekang di bibirnya.

Dia menjemput saya di rumah dan menghantar pulang semula ke rumah setelah keluar bersamanya. Katanya lagi, dia seronok keluar bersama dengan saya. Dia berharap supaya satu hari nanti dia akan dapat keluar bersama-sama lagi dengan saya.

Bangun sahaja dari tidur, saya tersenyum-senyum sendirian. Boleh pula mimpi macam tu. Biasalah tu mimpi kan mainan tidur, seperti yang selalu kita dengar.

Saya kenal orang dalam mimpi itu, tapi setakat kenal sahaja. Kami tidak pernah bertegur sapa di alam realiti. Tiba-tiba mimpi macam tu, saya terasa lucu pula. Mimpi oh mimpi... 

No comments:

Post a Comment