Monday, August 8, 2011

BUNGA API



Lalalalalalalala...gambar-gambar di atas, bunga dan api. Mulanya saya ingin tangkap gambar mercun di bazaar Ramadhan. Tapi setelah difikir-fikir, bimbang pula disangka saya ni orang-orang yang berkepentingan. Walaupun niat saya hanyalah suka-suka saja (sebab suka tengok mercun tu, 'terliur' rasanya hendak main bunga api) tetapi lain orang kan lain cara fikirnya.

Terutama sekali peniaga mercun tu, dia sendiri pun mesti tahu peraturan boleh ke tidak jual mercun ni. Masing-masing ada ceritanya sendiri, sama ada di pihak penjual mahupun di pihak yang membeli.

Lalalala...bestnya teringat zaman kecik-kecik dulu. Mesti tersenyum sendirian dan kalau diimbas bersama kawan-kawan, gegak gempita dibuatnya. Selalunya kita akan berkata seperti ini (lebih kuranglah): "kalaulah masa boleh diputar kembali", "bestnya jadi budak-budak","kau ingat tak...bla bla bla", dan...sambung sendirilah.

Fungsi mercun bagi kami adik-beradik bukan sekadar hiburan semata-mata, tetapi ianya lebih dari itu. Diringkaskan cerita, mercun dan monyet...


No comments:

Post a Comment