Friday, August 5, 2011

PERANGKAP

Macam biasalah kalau ada tetamu datang ke rumah, mesti dihidangkan makanan dan minuman, sambil bersembang. Tetamu X tinggal semalam dua di rumah kami. Dia bekerja di luar Malaysia. Macam-macam cerita yang diperdengarkan. Semuanya menarik sampaikan saya pun terfikir, baguslah kalau macam tu. Merantau jauh cari rezeki, berbaloi dengan gaji yang diterima.

Dari satu cerita beralih kepada cerita yang lain, sambil minum-minum depan tv.

Tetamu:Aku ni selalu juga pi pejabat pos hantar barang sama mak bapa aku.
Saya:Samalah kita, ada-ada saja yang mau dihantarkan?
Tetamu:Selalunya berapa kos delivery?
Saya:Setakat ni kurang dari RM50. Alah, barang biasa-biasa ja.
Tetamu:Ada sekali tu aku tertinggal dompet di rumah, masa tu aku dari pejabat pos naik teksi balik rumah, baru buka beg rupa-rupanya dompet tinggal. Akupun cakap sama pakcik teksi tunggu sekejap, ambik duit dulu. Nasib baik aku selalu simpan duit di rumah, dalam beberapa ratus jugalah. Malas pi bank.

Mendengar dia bercakap sedemikian, spontan saya terfikir corak perbualan kami. Saya rasa tidak sedap hati. Setiap yang dikatakannya seolah-olah jawapan saya pun lebih kurang sama. Secara kebetulan duit ada beberapa ratus dalam dompet saya.

Saya:Oh, ya...kami pula simpan cukup-cukup saja di rumah. Sebab jiran sebelah rumah selalu cerita, jangan simpan duit banyak-banyak, sini banyak pencuri.

Kemudian dia bercerita tentang isu yang lain. Sudahnya dia ingin meminjam wang daripada kami. Bukan bersifat kedekut tetapi saya terdengar dia berbohong dengan seseorang di telefon. Tingkah lakunya juga mencurigakan sepanjang berada di rumah kami.

No comments:

Post a Comment