Wednesday, December 18, 2013

THE HOBBIT : PART 2

Assalamualaikum...

Hari ini Rabu 18/12/2013. Sudah melepasi separuh bulan Disember 2013, tak lama lagi Januari 2014 menjelma. Seperti biasa akan terdengar kata-kata lazim yang sering diucapkan, cepatnya masa berlalu pergi, pejam celik dah nak masuk 2014.

Ok, saya nak cerita tentang The Hobbit : Part 2. Sebelum tu jom tengok tiket dulu.

 Saja jer nak tunjuk tiket yang sudah di'macam-macamkan'. Seterusnya tiket sebenar, tak da edit punya. Senyum...


Kurang jelas tapi masih boleh dibaca, kamera kurang berkualiti. Harga tiket - RM11, saya kalau tengok wayang (kali kedua tengok wayang untuk tahun 2013 ini, yang pertama Man Of Steel), suka pilih waktu orang bekerja, tak ramai sangat, kesejukan dalam panggung wayang itu terasa sangat, kalau ramai orang, dah lah macam-macam karenah dan bunyi sampingan.... tumpuan kita terganggu. 

Yang meramaikan panggung pun kebanyakkannya datang berkeluarga. So, yang bising pun setakat suara kanak-kanak, itupun taklah bising sangat, masih terkawal lagi.

The Hobbit : Part 1 saya tengok tahun lepas. Jadi untuk sequal yang kedua ini tentunya tidak saya lepaskan. Sequal ketiga dan terakhir akan ditayang tahun hadapan. Yang menarik perhatian dan membuatkan saya tersenyum-senyum sendirian...(begitu juga dengan penonton lain, rasanya), apabila memasuki babak di mana Bard si pengemudi tongkang cuba menyeludup masuk orang-orang kerdil dan Thorin. Mereka perlu melepasi TOL untuk sampai ke kampung tasik sebelum menuju gunung apa entah, saya sudah lupa namanya, tepat pada hari terakhir Durin. Siap cop kertas, berjabat tangan bagai sambil berbisik-bisik si Bard dengan penjaga TOL tersebut. 

Segera ingatan saya 'terbang' tentang isu tol yang sedang hangat diperkatakan sekarang, tu yang buat saya tersenyum-senyum tu.
Semuanya pun menarik sebenarnya, pada setiap bahagian cerita The Hobbit : Part 2 ini. Saya secara peribadi, gemar cerita yang berlatarbelakang 'alam dan manusia'. Ada kuda, senjata tradisional, seni mempertahankan diri, gunung-ganang, keindahan alam semulajadi....lain orang lain citarasanya bukan?


love,
monalizahrais
Jalan Kapar, Klang
18/12/2013 (Rabu) 

 

No comments:

Post a Comment