Monday, May 13, 2013

CERITA ANAK BUAH LAGI DAN LAGI DAN LAGI...

Assalamualaikum...

Anak orang tetaplah anak orang takkan sama dengan anak sendiri, seringkali saya mengingatkan diri sendiri setiap kali 'ter'... marah dengan anak buah ini, biarlah kita namakan dia Adik, senang sikit nak sebut tidaklah terhegeh-hegeh asyik menaip 'anak buah' jer...
Terus terang, sukar untuk saya buat 'do know' setiap kali saya terkesan sesuatu yang tidak kena dengan Adik ini. Kita faham sangat budak-budak, memanglah sifat nakal itu masih dominan di usia 12 tahun tetapi tentunya kita risau atau marah jika dia buat sesuatu yang tidak patut dilakukan, misalnya menipu...

Semalam, petang Ahad saya dan suami berbincang untuk menghantar Adik ke sekolah pada sebelah pagi dan akan menjemput semula Adik selepas waktu persekolahan selewatnya petang atau seawal malam. Hari ini sudah bermula peperiksaan sehingga Jumaat (17 Mei 2013). Tetapi, sesuatu di luar jangkaan kami terjadi... Adik ini berkeras hendak pulang ke rumah terus TAK NAK bermalam di rumah kami. Dengan penuh yakin dia menyatakan pendiriannya dia boleh jaga dan urus diri sendiri. Tentunya ini merisaukan kami, mustahil kami membiarkannya di rumah tanpa pengawasan orang tuanya.

Disebabkan kami tidak bersetuju dengan pendiriannya itu, budak-budak faham sajalah kan... apalagi Adik ini pun menangis sakan meraung menjerit seakan histeria pun ya, sampaikan jiran sebelah rumah datang (kat luar rumah saja sekadar bertanya). Dah suara Adik bukan main power lagi!. Berjam-jam juga dia berkelakuan begitu. Melihat situasi ini, kami segera memaklumkan keluarga terdekatnya di KK, Sabah dan kesimpulannya Adik ini disuruh 'cuti sekolah' sehinggalah orang tuanya balik ke sini semula. Apalah yang dapat kami lakukan selain menjaga anak ini sehingga menunggu kepulangan orang tuanya. 

Ibu anak malang ini sakit teruk, menurut suaminya yang juga ayah kepada Adik... isterinya sakit disebabkan gangguan saka. Sudah berbulan sakit dan semakin teruk dari sehari ke sehari, sekejap ok sekejap 'ribut' dibuatnya. Sampaikan suaminya akibat tekanan memikir kerja, isteri dan anak-anak... pun terkena strok, nasib baik suaminya sudah pulih dari strok. Mereka suami isteri pulang ke kampung halaman berubat cara kampung. Berat juga dugaan keluarga Adik ini. 

Hari ini, menghampiri tengah hari, guru kelas Adik ini menelefonnya bertanyakan sebab kenapa tidak ke sekolah. Terasa tak sedap hati, saya bercakap sekejap dengan guru kelasnya. Makluman gurunya mengesahkan kebimbangan saya sebelum ini bahawa tidak ada perbincangan antara pihak orang tua Adik ini dan pihak sekolah. Pun tak mau ulas lebih-lebih, biarlah orang tuanya yang berhadapan dengan guru kelasnya nanti. Minggu ini masuk minggu keempat dia tidak hadir ke sekolah, tentunya surat amaran untuk gantung sekolah/pindah sekolah menyusul! Begitulah kata-kata akhir guru kelasnya sebelum memutuskan talian dengan nada suara tegas.

Kami sendiri tidak jelas hal sebenar, sebab itulah saya katakan biarlah orang tua Adik ini yang menyelesaikannya, mereka lebih berhak dan itu tanggungjawab mereka sebagai ibubapa. Kami sekadar membantu menjaga kebajikan dan keselamatan anak ini. Malas kita hendak masuk campur urusan yang kita sendiri tidak jelas perkaranya, saya tidak mahu di masa hadapan nanti kita 'dicop' lebih sudu dari kuah, parah juga tu...anak orang tetaplah anak orang bukan anak sendiri.
Oh ya, semalam berjam-jam juga dia menangis sakan tu, kami hanya membiarkannya melayan perasaan sambil sesekali menasihatinya dengan suara lembut berselang seli suara keras. Agaknya setelah penat menangis, anak ini berhenti juga dan malamnya setelah dinner, kami keluar berjalan-jalan makan ABC (ais batu campur) dan dibelikan sedikit pakaian. Bukan main gembira lagi Adik ini, siap menyanyi-nyanyi lagi.

Dan... menjelang tengah hari tadi, Adik ini buat hal lagi sesuatu yang di luar jangkaan juga, dan sudah tentu saya menjadi seperti 'nenek-nenek' membebel panjang, hahaha... marah kerana sayang, tujuan mendidik bukan berdendam atau benci.

Begini kisahnya - anak ini hendak membeli nasi lemak di warung berdekatan kejiranan ini. Kebetulan kunci tidak tergantung di tempat biasa. Saya katakan kepada dia, nanti kita cari kunci, mungkin pakciknya (suami saya) letak tempat lain. Kebetulan saya sedang sibuk di dapur, panaskan air dan masukkan baju di mesin basuh. Tengah-tengah sibuk tu tiba-tiba terdengar bunyi pintu utama dibuka, rupa-rupanya anak ini yang membukanya. Dengan hairan saya bertanya kepadanya "dari mana kau dapat kunci, auntie sendiri pun tak jumpa" dan jawabnya "jumpa dalam bilik auntie". Ketika itu pintu sudah dibuka dan saya benarkan dia keluar untuk beli nasi lemak.

Seminit... dua minit... lima minit dan minit-minit seterusnya berlalu tapi Adik belum balik lagi, dah lebih 15 minit ni, takkan begitu lama membeli nasi lemak. Mahu tak mahu, geram bercampur bimbang... saya bergegas menuju warung, kerja-kerja rumah ditinggalkan begitu sahaja. Sampai sana rupa-rupanya Adik makan nasi lemak di sana bukannya bungkus seperti yang selalu dibuatnya sebelum ini. Saya pun terpaksa duduk sekali menunggu dia siap makan, sambil baca suratkhabar. Pada masa yang sama... rasa musykil tentang kunci masih bermain-main di ruang fikir saya, seperti ada sesuatu yang tidak kena. Seingat saya, selain tempat biasa kami gantung kunci... saya hanya meletak kunci di penggantung pakaian dekat bilik tidur kami dan... beg tangan. 

Saya tanya lagi dengan suara tegas - "dari mana kamu dapat kunci, auntie tak nampak kunci pun?", balasnya "DARI DALAM BEG AUNTIE".

 Tuan-tuan dan puan-puan... apa perasaan anda mendengar kata-kata tersebut? Bukankah itu bermakna anak kecil ini dengan beraninya tanpa kebenaran... masuk begitu sahaja ke dalam bilik tidur kami seterusnya membuka beg tangan saya dan mengambil kunci rumah yang kebetulan ada di dalam beg itu yang saya sendiri pun tidak periksa lagi? 
 Bermacam-macam menjengah di fikiran saya, usia baru 12 tahun.. inikah sifat/sikap anak yang membesar di bandar? 

Saya beri dia amaran keras, jangan masuk dalam bilik tidur kami dan jangan ulang perkara sebegini! Sungguh, anak-anak sekarang sudah pandai tipu muslihat, pandai berlakon. Risau saya, inikah generasi pelapis kita pada masa hadapan?

Pukul tidak, maki hamun pun tidak tapi dengan nada tegas saya katakan terus terang kepadanya apa yang patut dan tidak patut dilakukannya. biar bertegas berkeras di usianya 12 tahun ini... belum terlambat lagi, bayangkan usianya di awal 20-an dan berjauhan dengan keluarga disebabkan belajar atau bekerja... agaknya macam mana tu? Alahai, tak larat nak memikirnya, ngeri pun ada...

Sudah pasti dia tinggal di rumah ini hanya sementara, tapi ketika berada di bawah jagaan kami, takkan kita hendak membiarkannya terus 'hanyut'... tak banyak, sedikit pun jadilah sumbangan yang termampu kami hulurkan selain keperluan makan pakai nasihat dan didikan. 

love,
monalizahrais



No comments:

Post a Comment