Monday, November 11, 2013

KATA ORANG....ORANG KATA..

Assalamualaikum...

Kadang-kadang kita dengar ada yang bercakap seperti ini, 'kata orang/orang kata... anak dara tak elok menyanyi di dapur, nanti dapat jodoh orang tua' atau 'kata orang/orang kata... budak-budak tak elok berkeliaran waktu Maghrib, nanti terserempak hantu' dan bermacam-macam lagi kata-kata yang bermula dengan 'kata orang' atau 'orang kata'.

Selalunya merujuk kepada amaran/ingatan/petua terhadap seseorang. Mengikut kefahaman saya, 'kata orang' atau 'orang kata' ini merujuk kepada sumber yang dinamakan 'anonymous' tidak ada 'dalil' asli bermula dari mana dan siapa. Lebih kepada kepercayaan semata-mata, kebetulan ada yang benar-benar terjadi tapi selalunya sekadar 'penyedap rasa' dalam sesuatu perbualan. Ini pendapat sayalah, lain orang lain pandangannya.

Contoh lain yang selalu saya dengar sejak berkahwin ini, 'kata orang kalau mengandung anak sulung selalunya payah sikit nak bersalin lagi-lagi kalau umur dah lanjut' dan sekiranya kata-kata ini meresap di telinga wanita yang sedang mengandung anak sulung ditambah lagi dengan umurnya yang lanjut, tentunya meresahkan. Padahal ada banyak contoh juga wanita lain yang bersalin mudah, tak kira umur mereka lanjut atau masih muda, beranak sulung atau bukan. Ianya berkaitan dengan tahap kesihatan dan amalan wanita itu, bukan semata-mata umur atau anak yang ke berapa. Lagi satu contoh, 'orang kata berumur 40 tahun ke atas dan mengandung akan menyebabkan anak yang bakal dilahirkan tidak sihat atau cacat. Bukan sepenuhnya betul, dan tidak sesuai dijadikan rujukan lengkap, sudah namanya pun 'kata orang' atau 'orang kata'.

Seperti anak dara dilarang menyanyi di dapur supaya tidak berjodoh dengan orang tua. Padahal itu salah satu cara melarang dan mendidik anak dara tadi supaya berkelakuan elok. Jodoh dengan orang tua atau muda, bukan ketentuan kita. Begitu juga kahwin atau bujang sehingga akhir hayat... atau kahwin cerai, pun ianya di luar kawalan kita.

Sebab itulah sekiranya hendak menguatkan hujah, tentunya berbeza dan lebih berkesan apabila kita merujuk kepada Al-Quran dan Hadis. Ada dalil yang sah dan kita tahu sumbernya. Malah dapat dibuktikan dengan kajian sains.

Seperti larangan sewaktu Maghrib agar tidak berkeliaran yang selalunya ditujukan kepada golongan kanak-kanak, bukan sebab utama dibimbangi terserempak dengan hantu atau disembunyikan hantu tertentu, tapi ketika itu penghujung siang akan menghampiri waktu solat Maghrib, jadi kenalah balik rumah mandi dan bersiap untuk bersolat.

Sudah tentu ganjil dilihat sewaktu azan Maghrib berkumandang, kita masih asyik bermain futsal misalnya, nampak sangat tidak menghormati waktu. Itu yang jadinya 'orang kata' atau 'kata orang' seperti yang saya katakan di awal-awal tadi. Itu cuma kaedah supaya cepat-cepat balik rumah, hari sudah  malam dan waktu solat juga semakin hampir.

Dan... banyak contoh kan, sudah terlalu biasa kita mendengar 'kata orang' atau 'orang kata'. Bagi saya, dengar pun boleh cuma 50-50 lah, tak boleh percaya bulat-bulat. 

Contoh, seorang makcik Tun (nama samaran) mencadangkan Kila (nama samaran) supaya mandi bunga untuk cepatkan jodohnya di samping menyerikan wajah. Kila terima dan percaya sepenuhnya cadangan makcik Tun, mandilah dia mandi bunga dengan segala syaratnya - bunga 7 jenis, tengah malam bulan purnama dengan bacaaan mantera yang tidak diketahui apa jenis bacaan itu dan segala syarat yang lain. Hanya kerana 'orang kata' atau 'kata orang'.

Padahal sebenarnya tak salah mandi bunga cuma caranya sahaja yang berlainan. Tolak segala bulan purnama mantera tok bomoh bagai... nak mandi bunga begitu saja pun ok juga. Hendak menyerikan wajah atau untuk kecantikan diri ada banyak doa-doa yang boleh diamalkan, antaranya doa tengok cermin, doa berpakaian tu... apalagi kalau bukan untuk manfaat diri sendiri. 

Kata orang atau orang kata... sekadar pendapat saya saja, bukannya apa kadang tu terdengar yang mengarutlah sangat, tak dapat diterima logik akal. 

Betul.. bukan tipu punya, hehehe...


#sekadar pandangan


love,
monalizahrais
Jalan Kapar, Klang
SELANGOR
11/11/2013 (Isnin) 






 

 



 






 

No comments:

Post a Comment