Monday, March 21, 2016

SEMUT DAN ROTI

Assalamualaikum…

Seperti biasa, mukadimah cerita kita mulakan dengan ‘laporan’ cuaca di luar serta cuaca di dalam hati. Setiap hari sebelum keluar rumah, keadaan cuaca pagi itu mempengaruhi perjalanan kita ke tempat kerja. Kalau awalnya dah cerah, yang perlu dihadap hanyalah ‘jem’ dan ‘roti’ di jalan raya. Sebaliknya tiba-tiba hujan turun, lebat, itu tanda-tanda kita bakal menjadi ‘roti’ yang terendam dalam air ‘teh tarik’ di jalan raya – banjir kilat. Atau tersekat seketika. Next, cuaca di dalam hati saya ketika ini Alhamdulillah… tenang nyaman damai, ada taman bunga, siap ada rama-rama lagi. (hari ini saya nak menulis without ‘aksesori’ hihihi, hahaha, beb, you, kau, aku).


Sekarang, semua orang pun tahu – cuaca sangat panas. Skrip banyakkan minum air sentiasa berulang-ulang di telinga kita, buatnya entahlah, harap-harap kita amalkan untuk kesihatan diri kita sendiri. Satu ketika dulu, setiap kali saya demam batuk selsema dan kita pun pergi klinik. Tak air barli, air 100 plus disuruhnya kita minum, atau minum air banyak-banyak.  Kefahaman saya tentang minum banyak air kosong… saya menyangka ianya praktikal ketika sakit saja. Rupa-rupanya tidak. Cara kita mentafsir satu-satu ayat itu berbeza pandang, beza cara fikir.Dah kena kat diri sendiri, baru faham. Sepatutnya sepanjang masa, cara mudah faham untuk diri saya sendiri – saya selalu nampak budak-budak sekolah Chinese malah yang bekerja, tak kira lelaki perempuan, ada botol air khas untuk air kosong. Mereka rajin minum air kosong. Kita? Ok, tutup cerita air kosong.


Makan roti sambil tengok tv. Ada serdak roti bertabur di lantai. Dah siap makan dah, sebab rancangan tv best sangat, malas bangun ambik penyapu di dapur, nantilah sekejap lagi. Sambil-sambil tengok tv, saya perasan ada semut seekor dua mari dekat serdak roti tu. Pun masih buat tak tahu. Entah mata tiba-tiba berat, mengantuk. Tertidur. Nyenyak. Bangun. Buka mata dan eh? Licin habis serdak roti tu… dah tak payah ambik penyapu dah, semua dah dikebas sang semut. Rezeki dia tu.

So, itulah cerita semut dan roti. Itu jer? Ya, itu saja. 

love,
monalizahrais
Bt.3 Jalan Kapar, Klang
21 Mac 2016 - Isnin 





No comments:

Post a Comment