Tuesday, March 15, 2016

BELUM JUMPA TAJUK



Assalamualaikum...



 Mood cuaca panas sekarang, siang malam panas. Rasa macam duduk dalam oven, nasib baik kita tak jadi biskut yer? Hahaaa… tak pun jadi chapati. Mujur hujan ada sesekali menyelit, sekarang mendung kat luar rumah, sambil berharap tolonglah hujan turun lagi, kasi balance ini cuaca panas. Dengar perkataan El Nino - spontan teringat bunyi ambulans - nino nino nino (eh, macam tu ke bunyinya?).  Tak pun finding nemo, haha... Saya berharap sangat untuk diri sendiri – tolonglah jangan demam aduh! Cukuplah kejadian demam bulan sudah sehingga masuk wad hospital beberapa hari


Oklah jom story morry…

**********************************

 *Sisi pandang berbeza* 



Lokasi – 7 Eleven. Ada beberapa dokumen lama yang perlu difotostat. Nasib baik tersimpan dalam plastik tebal, walaupun berlipat dan ada sesetengah tulisan yang sukar dibaca. Saya suruh adik cashier tu buatlah apa pun, tolong fotostat… janji tulisannya dapat dibaca. Ok, adik tu pun adjust sana sini, fotostat dan hasilnya Alhamdulillah dapat dibaca dengan jelas. Then, kami meneliti dokumen yang dah difotostat itu… tiba-tiba ada seorang pelanggan spontan menegur adik cashier – “Dik! Tak baik tau baca dokumen orang lain, fotostat aje lah.” Kemudian kakak tu beredar keluar. Saya dan adik cashier  hanya berpandangan, speechless. Niat kakak tu baik dan apa yang dicakapnya betul, cuma dia tak tahu ‘cerita penuh’, dia hanya nampak part yang adik tu tengah baca dokumen.



Tahun-tahun awal perkahwinan saya, sering terjadi salah faham antara kami suami isteri, walaupun sama-sama Sabahan, dari sisi budaya tetap beza. Bangsa berbeza, latar belakang keluarga berbeza. Ada sekali tu, malas punya pasal nak gerak ke pasaraya beli lauk (dekat sajapun pasarayanya hahaaa…pun pemalas tahap gaban), makan siang ke malamnya saya hanya masak telur dadar, ikan masin dan sedikit sayur. Sebab saya dah lunch agak lewat, malamnya saya hanya temankan husband makan. Sudah tentu suami tanya kenapa saya tak makan sekali. Saya jawab, dah kenyang makan telur siang tadi, tak nak makanlah. Riak wajah suami saya berubah dan dia terus berhenti makan. Saya terkejut, tanya kenapa. Katanya dia hendak ke pasaraya beli lauk, sebab hanya lauk telur saja isterinya ini tak ada selera nak makan, aduh! Sentap beb! Cepat-cepat saya explain kat dia, hihihi…



Di waktu yang lain… kebetulan kami sedang ‘window shopping’ di sebuah pasaraya, ada jualan murah beg berjenama. Saya sengaja mengusik suami – “Bang, sayang nak belilah beg yang tu,” suami diam-diam saja tanpa sebarang respon. Esoknya, balik dari kerja suami menyuruh saya bersiap-siap membawa saya ke pasaraya tersebut. Sambil menghulur beberapa ratus RM. Katanya jom kita beli beg. Kita bergurau rupa-rupanya tidak pada dia, kata suami dia rasa sedih kalau saya tak jadi beli beg itu… huhuhu…. sekali lagi saya speechless. Sampai sekarang, saya tak berani bergurau bab-bab beli barang ni, sebabnya saya fikir begini, rupa-rupanya dia fikir begitu.



Kami masuk kedai D.I.Y. Husband beli barang-barang kegemarannya, barang-barang hardware, segala macam jenis skru, test pen, skru driver dan yang sewaktu dengannya. Saya beli ‘scrapper’. Teringin nak masak burger kat rumah, tu pasal beli ‘scrapper’ tu. Kan… kalau korang perasan abang kakak jual burger kat luar 7-E tu ada pakai alat ni masa masak burger. Rupa-rupanya sangkaan my husband saya beli ‘scrapper’ tu untuk dia, hahaha… katanya benda ni bagi rata simen, kikis kotoran degil, kihkihkih…waduh-waduh…



Zaman kanak-kanak saya, saya sering hairan kenapa orang dewasa mesti pakai bra dan seluar dalam. Yalah, kita nampak benda-benda tu, mak saudara kita, emak kita kadang-kadang pakai baju depan kita yang budak kecik ni. Sambil saya hairan dan tertanya-tanya… kenapa saya lain, dia lain? Sekarang di usia 30 series ini, anak-anak buah, cucu-cucu emak lebih ‘advance’ berbanding zaman saya, siap tanya lagi, kenapa pakai macam tu, kenapa dia tak boleh pakai bra. Dan saya pun mengulang jawapan yang saya dengar ketika zaman kecik-kecik dulu – “budak-budak tak boleh pakai ni, kena tunggu besar dulu”, berbalas “ooo…” nasib baik anak buah cuma cakap gitu, kalau tanya lagi entahlah nak jawab macam mana, kan…Jangan lupa soalan favourite  budak-budak, adik keluar dari mana? Tiba-tiba dapat adik baru dan kita nampak yang anak sulung tu asyik meragam jealous marah-marah bimbang terkurang kasih sayang mak bapak terhadap dia.



Dalam proses ‘upgrade’ kesihatan diri setelah discaj wad bulan sudah, rupa-rupanya ada satu ‘dunia’ yang selama ini saya nampak tapi ‘tak nampak’. Ada depan mata tapi tak perasan pun. Ibaratnya seperti ini - kau bayangkan kita duduk-duduk di tepi jalan melihat lalu lintas kenderaan di hadapan kita, kita tahu itu kereta, lori, motosikal, cuma kita tidak alert sangat, kereta/lori/motosikal jenis apa, laju ke tidak dan sebagainya. Lainlah kalau kita JPJ atau polis, sisi pandang itu berbeza. Saya ‘merayau’ banyak tempat di laman sosial, google bermacam isu kesihatan dan sudah tentu jumpa macam-macam. Saya follow beberapa page doktor, bidan, yang baik hati berkongsi pengalaman kerjaya mereka, yang seronoknya bab santai dan motivasi yang sesekali mereka selitkan di status-status laman sosial mereka. Cara bercerita, memberi motivasi dari sisi pandang seorang ahli kesihatan – ada stailnya yang tersendiri. Ini satu dapatan yang sangat menarik. 


Ok, jom kita pandang KLCC. Nampak apa? Dan fikir apa? Apa yang berlegar-legar di ruang fikir kita? Sudah tentu berbeza pandangan, lihat saja stail kita bergambar berlatarbelakangkan KLCC tu, yang si tukang gambar ada yang sampai terbaring terlentang semata-mata mendapatkan sisi terbaik gambar.
Kalau tengok Eiffel Tower kau nampak apa pula? Besi? Atau huruf A dalam skala gergasi?

Nampak signboard Giant ingat apa? Giant dalam siri animasi Doraemon atau teringat berat badan yang tak turun-turun walaupun dah bajet diet atau? Kau sambunglah fikir yer sampai berkerut dahi tu (gurau beb).
 

********************

*Fokus* 




Kita ‘pergi’ ke masa lalu sekejap. Ada satu subjek sewaktu zaman belajar di UM - Improvisasi gerak lakon. Terus kepada poin – fokus. Pensyarah menyuruh kami membuat bulatan. Kemudian seorang pelajar berada di tengah-tengah bulatan. Pelajar ini diberi kertas. Kerjanya mudah, hanya fokus kepada kertas, koyakkan kertas sebanyak mungkin, koyak dan terus koyak. Apa pun terjadi di sekeliling, terus fokus koyak kertas. Nampak mudah tapi tak mudah sebenarnya. Dalam proses mengoyak kertas tu, satu demi satu rakan-rakan masuk ke dalam bulatan ‘mengganggu’ tumpuan rakan ini, ada yang menarik baju, menjerit, memarahi, merampas kertas etc. hah! Macam mana nak fokus tu?


Exam kami untuk semester itu dalam bentuk praktikal – berlakon tanpa suara, kita improvisasi gerak lakon – plasticity diri, mimik muka. Saya masih ingat lagi, saya membawa watak ibu tiri yang jahat membuli, memukul anak tiri saya, kesian my friend jatuh bangun kena balun, hahaha…my lecturer cakap muka saya garang sangat masa tu. Kami buat performance di pentas Kolej Kediaman Kedua, Universiti Malaya. Sementara tunggu giliran, gegar dan debar di hati tak sudah-sudah. Berdentum-dentum! Alahai  manisnya kenangan…

Dalam kehidupan seharian… korang fikirlah sendiri, hihihi…maksud saya yang bab fokus tu.

**********************

*mind blowing*



Sebelum itu, jangan kecam saya tau. Kita saja-saja tulis di blog, asah pemikiran, melayan perasaan. Maklumlah, berjiwa penulis konon, dalam bahasa laman sosial – keyboard warrior. Berbeza pendapat itu lumrah, tak setuju atau setuju, hak milik masing-masing. Tak ada siapa larang kita setuju atau tidak. Daerah fikir kita… kita yang menentukan nak fikir macam mana.   Antara tanda-tanda akhir zaman – akan terjadi banyak aktiviti penulisan, ini fenomena yang sedang dan terus terjadi pada zaman kita ini.


Pernah beli tak minuman yang tertulis ‘less sugar’ atau ‘no sugar’? Tapi bila dah minum… rasa manis itu kuat/ada? Boleh percaya tak? Saya secara peribadi… elemen-elemen umpan/pancing yang berbunyi ‘less sugar’, ‘asli’, ‘makanan sunnah’, ‘free cholesterol’, ‘no trans fat’, ‘tanpa bahan pengawet’, ‘fresh’  etc – skala meter percaya itu biarlah paras 50-50 atau di bawah paras beku (amboi, kau ingat ini kutub utara kutub selatan?). Tu strategi pemasaran tu…biasalah beb, zaman sekarang gitulah adatnya berniaga.


Ada seorang hamba Allah, sebab dia nak cuti tapi tak boleh cuti, so benda mudah dapatkan MC dari klinik swasta. Dah dapat MC tu, sampai rumah dia membebel tak sudah, duit habis ratus ringgit untuk ‘sakit perut’ dan ‘cirit birit’. Tak berbaloi-baloi, rugi sungguh katanya. Dah kau yang nak MC sangat, padanlah muka kena cas banyak. Kata hamba Allah ni, doktor itu menipu. Hujahnya, dia cuma cakap sikit jer tapi doktor tu dah cakap macam-macam – teruk sangat sakit kamu ni, saya beri ubat yang ‘power’ supaya cepat baik. Saya gelak kuat-kuat mendengar ceritanya – “padan muka kau”, saya syak doktor tu tengah ‘sindir’ dia ni, ‘sindir’ secara halus, effect dekat cas rawatanlah tapi, mustahil doktor tu tak tahu dia ni pura-pura sakit.


Dalam banyak-banyak kawan yang kita ada, mesti ada yang join perniagaan MLM (multilevelmarketing). Korang pun tahu, cara dia berhujah nak tarik kita join MLM – kita MESTI akan rasa macam ini – APA YANG KITA NAMPAK DAN DENGAR BERTENTANGAN DENGAN RASA HATI KITA. Ada rasa keliru, blur kat situ. Tenang beb! Bab brainwash memang gitu. Pandai-pandai koranglah nak tolak ajakan dorang.  Pinjam sekejap ayat ni - 'we try to hide our feeling, but we forget that our eyes speak'. Tengok Maharaja Lawak Mega lagi selamat, lebih santai berbanding memikir MLM yang lagi satu ni.

********************

*telepati*dejavu*




Melalui carian di rumah pakcik Google, telepati membawa maksud ‘perhubungan melalui fikiran daripada seseorang dengan seorang yang lain tanpa melalui deria yang biasa’. Melibatkan gelombang fikiran. Merasakan sesuatu dari jarak jauh. Communication between minds other than by the known senses. Ianya cara komunikasi yang mudah dan termurah, semulajadi, boleh digunakan untuk tujuan kebaikan atau keburukan.


Dejavu membawa maksud seseorang dapat meneka sesuatu kejadian yang bakal berlaku pada masa hadapan. Seakan-akan ada lintasan di fikiran, sesuatu bakal terjadi. Dikaitkan dengan deria keenam, instint, gerak hati.


Allah lebih mengetahui.


Saya tengah goreng ikan, ingatan terhadap suami tiba-tiba lebih kuat daripada biasa. Masa tu lepas Maghrib dah. Then, telefon saya bunyi, suami call, katanya sekejap lagi dia balik. Ok. sambung balik goreng ikan, siap dan sekejap lagi nak hidang siap-siap, dalam masa yang sama saya asyik terbayang sate dan kuah kacang, berlegar-legar menari tak sudah di daerah fikir saya. Beberapa minit kemudian, suami sampai rumah, buka pintu dan… cuba teka? Suami beli sate dan kuah kacang dah. Saya cakap kat suami ‘mesej fikiran’ dia dah sampai dulu sebelum dia sampai rumah.


Adik saya sakit gigi. Sampai ke tahap menangis, demam marah-marah stress tiada selera makan minum. Tiba-tiba emak call saya, tanya adik sihat ke tidak, emak rasa tak sedap hati katanya. Asyik teringat kat adik saya tu. Agaknya adik saya tengah ingat emak di kampung time sakit gigi dia tu datang.


Next, setahun lebih arwah bapa saya melayan + melawan penyakit kanser paru-paru. Keluar masuk hospital, berubat sana sini + ubat hospital, dengan tahap kanser paru-paru stage 4… akhirnya arwah bapa ‘kembali’ ke ‘sana’. Ni nak cerita, saya ulang alik KL – Sabah masa tu, ikut bergilir menjaga arwah bapa, 3 bulan saya duduk Sabah masa dia mula-mula dikesan menghidap penyakit tersebut (terima kasih suamiku kerana sangat-sangat-sangat-sangat… memahami perasaan isterimu, love you ketat-ketat darling).


Sewaktu berjauhan – saya di KL dan arwah bapa di Sabah… setiap kali sakitnya datang lebih kuat daripada biasa (waktu malam selalunya) saya seolah-olah dapat merasakan kesakitan bapa saya itu, maksudnya saya seperti tahu dia sedang kesakitan yang amat. Esok pagi, saya call emak bertanya keadaan arwah bapa malam yang saya merasakan kesakitannya itu … dan betul. Situasi ini sering berulang-ulang, jauh hanya pada sisi geografi, namun dari sisi ikatan emosi… itu sangat dekat.


Ada satu ketika adik saya kena ‘serang hendap’ guna kayu hoki di asramanya. Waktu malam, dikurung dalam bilik gelap, dipukul beramai-ramai oleh entah berapa orang pelajar terlibat – motif dendam. Seawal pagi lebih kurang jam 5 am saya dapat panggilan tentang kejadian ini. Sebelum itu, pada malam adik saya dipukul beramai-ramai itu, rupa-rupanya semua ahli keluarga saya – orang tua dan adik-beradik tiba-tiba rasa tak sedap hati, gelisah, susah nak tidur.


Emak pernah bercerita,  tengkuknya berasa semacam panas/ kebas atau dia seperti ‘diusik’ sesuatu dan kebetulan di kampung ada yang sedang sakit kuat, emak hanya duduk-duduk di rumah sahaja, tak pergi mana-mana sepanjang minggu tersebut. Selalunya kata emak itu tanda-tanda ada orang ‘nak pergi’. Emak sering terlibat memandikan jenazah di kampung kami dan kampung-kampung berdekatan.


Sedang kita sibuk buat kerja, spontan teringat seseorang dan beberapa saat/minit kemudian telefon kita berdering. Kau mesti pernah mengalaminya, tak gitu?. Oleh kerana kapal terbang dicipta berdasarkan pemerhatian/pengamatan daripada burung yang terbang… sudah tentu laman sosial facebook, tweeter, instagram dan yang segaris dengannya…dicipta berdasarkan konsep… kau sambunglah ayat-ayat seterusnya.


Semua orang mengalaminya – beza tahu tak tahu atau mungkin ‘frekuensi radio’ kita sehala atau tidak. 



love,
monalizahrais
Bt3 Jalan Kapar,
Klang, Selangor
15 Mac 2016 - Selasa 








No comments:

Post a Comment